مخالفت اکثر شهروندان آلمانی با طرح دولت برای کنار گذاشتن انرژی هسته‌ای

نتایج جدیدترین نظر سنجی نشان می‌دهد که در آستانه اجرای طرح خروج کامل آلمان از انرژی هسته‌ای اکثر شهروندان این کشور با این امر مخالف بوده و نگران افزایش قیمت‌های انرژی ناشی از آن هستند.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری به نقل از روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، نتایج جدیدترین نظر سنجی نشان می دهد که اکثر شهروندان آلمانی مخالف طرح خروج تدریجی هسته ای کشورشان هستند که روز شنبه با تعطیلی سه نیروگاه هسته ای باقی مانده تکمیل می شود. بر این اساس 59 درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی که به سفارش آ ار دی انجام شده است در روز جمعه اظهار داشتند که فکر می کنند این تصمیم اشتباه بوده است. فقط یک سوم (34 درصد) این مرحله را صحیح توصیف کردند.

بر اساس این اطلاعات، در حال حاضر تنها در گروه سنی 18 تا 34 سال (50 درصد موافق و 39 درصد مخالف) تاییدیه برای پایان انرژی هسته ای وجود دارد. در گروه سنی متوسط و بالاتر، طرد و مخالفت با این طرح غالب بود.

در میان حامیان احزاب، اکثریت موافق برای خروج از انرژی هسته ای در بین سبزها (82 درصد) و در حزب سوسیال دموکرات ( 56 درصد) بودند. طرفداران اتحادیه احزاب متحد مسیحی (81 درصد) و و حزب افراطی جایگزینی برای آلمان ( 81 درصد) آشکارا مخالف آن هستند. در بین طرفداران حزب لیبرال دموکرات 65 درصد تعطیلی هسته ای را اشتباه می دانند.

اکثر افراد مورد بررسی نگران این هستند که چرخش به سمت انرژی سازگارتر با آب و هوا با افزایش بیشتر قیمت ها نیز همراه باشد. دو نفر از هر سه شرکت کننده در این نظرسنجی نگرانی های بسیار بزرگ (26 درصد) یا نگرانی های بزرگ (40 درصد) در مورد افزایش قیمت انرژی دارند. فقط یک سوم نگرانی اندکی (25 درصد) یا اصلاً نگرانی (هفت درصد) در این باره ندارند.

در این میان دفتر فدرال برای ایمنی مدیریت زباله های هسته ای (BASE) و اداره فدرال حفاظت در برابر تشعشعات (BfS) توجه را به چالش ها حتی پس از حذف تدریجی هسته ای جلب کرده اند. اینگه پائولینی رئیس BfS و ولفرام کونیگ رئیس BASE در بیانیه‌ای مشترک در این راستا به زباله‌های رادیواکتیو، نیروگاه‌های هسته‌ای در کشورهای همسایه و سناریوهای تهدید جدید اشاره کردند.

نتایج یک نظر سنجی دیگر از موسسه فورسا هم نشان می دهد که نگرانی در مورد اینکه آیا امنیت تامین انرژی واقعا تضمین شده است نیز با تعطیلی آتی سه نیروگاه هسته ای باقی مانده تقویت می شود. بر این اساس تنها اقلیتی از 28 درصد از افراد مورد بررسی، حذف تدریجی هسته ای را که در روزهای آینده اجرایی می شود صحیح می دانند.

با توجه به خروج قریب الوقوع آلمان از انرژی هسته‌ای، اتاق بازرگانی و صنعت آلمان هم نسبت به تنگناهای عرضه و افزایش قیمت انرژی هشدار می دهد.

با این همه رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان خروج از انرژی هسته‌ای را با وجود همه مقاومت ها غیرقابل برگشت می داند. این مقام آلمانی اخیراً با اشاره به سطوح بالای ذخیره‌سازی گاز، پایانه‌های جدید گاز مایع و انرژی‌های تجدیدپذیر اطمینان داد که تامین انرژی تضمین شده است.

آخرین نیروگاه های هسته‌ای آلمان قرار است در 15 آوریل تعطیل شوند. در واقع، بر اساس تصمیمات اتخاذ شده آنها باید در پایان سال گذشته خاموش می شدند. این برنامه در دولت فدرال سیاه و زرد به رهبری آنگلا مرکل، صدر اعظم وقت آلمان پس از فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در سال 2011 تصمیم گرفته شد. به دلیل جنگ روسیه در اوکراین و بحران انرژی ناشی از آن، ائتلاف فعلی موسوم به چراغ راهنمایی سال گذشته تصمیم گرفت تا به سه رآکتور اجازه دهد تا در طول زمستان به کار خود ادامه دهند.

حزب لیبرال دموکرات در دولت ائتلافی هم بر این باور است که هنوز برای این منظور خیلی زود است. این حزب در یک مقاله سیاسی خواستار این است که آخرین نیروگاه‌های هسته‌ای باقی‌مانده برای مدت طولانی‌تری در حالت آماده باش باشند.

 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار