مخالفت مجلس با حذف اعتبار مالیاتی واحدهای دانش بنیان

یک نماینده مجلس به بیان توضیحاتی درباره حذف معافیت‌های مالیاتی از برنامه هفتم توسعه و مخالفت مجلس با حذف اعتبار مالیاتی واحدهای تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش بنیان پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری  حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با مهر درباره حذف کلیه معافیت‌های مالیاتی از لایحه برنامه هفتم توسعه و خطرات تصویب این بند گفت: تصویب بند گنجانده شده در برنامه هفتم توسعه مبنی بر حذف کلیه معافیت‌ها و تخفیف‌های مالیاتی اصلاً شدنی نیست و ما در مجلس با تصویب این بند مخالف خواهیم کرد.


وی در ادامه بیان کرد: هر معافیت مالیاتی که در زمان خودش وضع شده به دلیل شرایط خاکم بر زمان خودش بوده و تصمیم گیری درباره آن هم توسط قانون گذار انجام شده است، اما اینکه به یکباره بگوییم که این معافیت باید حذف شود، تصمیم درستی نیست.


این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: بایستی بر حسب مورد تصمیم گیری برای ادامه تخصیص اعطای معافیت‌های را داشته باشیم، زیرا برای تصویب و مقرر کردن هر کدام از این تخفیف‌ها قانون گذار زمان گذاشته و این قانون را تصویب کرده است و در حال حاضر این مسئله قانون دائمی است.


این عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس ادامه داد: اگر در برنامه هفتم بنا است برای این معافیت‌ها تصمیم گیری شود نباید تمام قوانین گذشته را از بین ببریم بلکه باید در جهت اصلاح قوانینی که وجود دارد که قوانین دائمی هم هست اقدام کنیم.


حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: اگر یک هسته علمی کارش به جایی رسیده که تولید یک محصول دانش بنیان را به صورت آزمایشی شروع کند و بعد از آن به سطح انبوه برسد باید در ابتدا به آن کمک کرد تا آنها رونق بگیرند، اگر به آنها کمک کنیم این دستاوردها رونق می‌گیرد و اگر کمک نکنیم طبیعتاً آنها زمین گیر خواهند شد.


این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه هزینه محور به‌عنوان اصلی‌ترین ابزار حمایت مالیاتی از تحقیق توسعه بنگاه‌های اقتصادی در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته تبدیل شده است که به معنای این است که مشوق‌های مالیاتی هزینه محور بر اساس میزان هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها محاسبه می‌گردند.


این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: مجلس هدفش از تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان این بود که واحدهای تحقیق و توسعه گسترش پیدا کنند و به این صورت شرکت‌های دانش بنیان حمایت شوند، ولی اینکه این اعتبار مالیاتی حذف شود، مد نظر مجلس نیست و با آن مخالفت خواهیم کرد.


این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: در معافیت مالیاتی، امکان هزینه‌کرد آن برای تحقیق و توسعه و هدایت آن برای ایجاد ارزش افزوده وجود ندارد اما در بخش اعتبار مالیاتی، این موضوع هدفمند برای مصارف تحقیق و توسعه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.


حاجی دلیگانی گفت: بکارگیری اعتبار مالیاتی به‌عنوان ابزار سیاست فناوری و نوآوری، می‌تواند منجر به تحریک نوآوری در سطح بنگاه‌های بزرگ و به بلوغ رسیده فعلی از جهت اتصال این بنگاه‌ها به بدنه واقعی اقتصاد دانش بنیان است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار