مخالفت مجلس با گرانی کالاها و افزایش پایه مالیاتی

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز برای جلوگیری از گرانی کالاها و افزایش تورم با افزایش مالیات بر ارزش افزوده و افزایش پایه مالیاتی مخالفت کردند.

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری، ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور در دستورکار نمایندگان در این جلسه قرار دارد.

وکلای ملت در این جلسه با بند (پ) ماده 27 اصلاحی لایحه مذکور با 72 رأی موافق، 144 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر در صحن موافقت نکردند.

در ادامه با پیشنهاد حذف بند (پ) ماده اصلاح شده 27 با 161 رأی موافق، 37 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بنابراین گزارش براساس بند (پ) حذف شده ماده 27 اصلاحی لایحه مذکور؛ به منظور رفع محرومیت از مناطق محروم و تسریع در تکمیل طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی و استانی به ویژه طرح‌های آموزشی نیمه تمام خیّرساز، یک واحد درصد به مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود.

منابع حاصل به صورت پنجاه درصد (%50) به منابع عمومی دولت و پنجاه درصد( %50 ) به وزارت آموزش و پرورش اختصاص می یابد.

منابع سهم دولت صرف تکمیل طرح های عمرانی با اولویت طرح‌های واقع در مناطق محروم و روستاها با تأکید بر آب شرب و راه روستایی، راه بین مزارع، شهرک‌های صنعتی و کشاورزی، طرح‌های آبخوانداری، باراندازهای مبدأ و مقصد محصولات کشاورزی، محرومیت‌زدایی از محلات حاشیه شهرها و طرح‌های موضوع ورزش، سلامت، زنان و خانواده، امور فرهنگی، دفاعی، امنیت، زیارت و هلال احمر می‌شود.

منابع اختصاص یافته به وزارت آموزش و پرورش صرف تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و دانشگاه‌های شهید رجایی، فنی و حرفه ای و فرهنگیان می‌شود.

چ- استان‌هایی که میزان درآمد مالیاتی سالانه آنها نسبت به سال قبل بیش از چهل درصد ( %40 ) رشد داشته باشد، بیست درصد (%20) از مالیات‌های وصولی مازاد بر چهل درصد ( %40) ، در اختیار همان استان‌ها قرار می‌گیرد.

*مخالفت مجلس با افزایش پایه مالیاتی

همچنین نمایندگان در این جلسه و در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با پیشنهاد حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان در مجلس مبنی بر حذف بند چ ماده 27 با 145 رأی موافق، 48 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 28 نماینده حاضر در جلسه با حذف این بند موافقت کردند.

علیرضا سلیمی درباره پیشنهاد حذف بند چ ماده 27، گفت: آنچه در این حکم آمده است خلاف قانون بوده و باعث خواهد شد قیمت ها افزایش پیدا کند که به تبع آن فشار بر مردم وارد شده و ایجاد نارضایتی خواهد کرد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس ادامه داد: درست است که در این حکم به دولت مجوز داده شده است اما درست نیست که ما حکمی را مصوب کنیم که به مردم فشار وارد کرده و باعث افزایش قیمت ها شود و به تبع آن ایجاد نارضایتی کند لذا لازم است که این حکم حذف شود.

در بند چ حذف شده ماده 27 آمده است: استان هایی که میزان درآمد مالیاتی سالانه آن ها نسبت به سال قبل بیش از چهل درصد (%40) رشد داشته باشد، بیست درصد ( %20 ) از مالیات های وصولی مازاد بر چهل درصد (%40)، در اختیار همان استان ها قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که مصوبات نمایندگان در جلسه علنی درباره جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور برای تبدیل شدن به قانون نیاز به تایید شورای نگهبان و ابلاغ از سوی رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی دارد.

انتهای‌ پیام/

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار