معاون علمی رئیس جمهور: با مدل‌های دهه 70 و 80 نمی‌توان توسعه ایجاد کرد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه 90 درصد امکانات معاونت علمی در میان 10 درصد شرکت‌های دانش بنیان توزیع می‌شده است، گفت: با مدل‌های دهه 70 و 80 نمی‌توان توسعه ایجاد کرد.

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری، روح الله دهقانی فیروزآبادی عصر امروز در نشست شورای نوآوری و فناوری استان یزد اظهار داشت: در سال‌های گذشته 10 درصد از کل نزدیک به 9 هزار شرکت دانش‌بنیان از 90 درصد امکانات معاونت علمی بهره‌مند شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هیچ تعمدی در این زمینه وجود نداشته خاطرنشان کرد: هنوز هم بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان از اینکه معاونت علمی چه خدماتی می‌تواند به آنها ارائه دهد اطلاعی ندارند و علت توزیع اعتبارات در میان 10 درصد شرکت‌ها هم همین موضوع است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تفویض اختیار مشخص در مقابل انتظارات مشخص را نخستین جلوه از توزیع مناسب اعتبارات و پیشرفت و توسعه دانست و خاطرنشان کرد: در برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان بسیاری از مواردی که در این نشست مطرح شد دیده شده و اعلام می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه اعتقاد کامل داریم که تمامی تعهداتی که ناشی از توافقات و قراردادهای پیشین و فعلی بوده باید انجام شود گفت: در این حوزه تمام تفاهم‌نامه‌هایی که در حوزه مرتبط با فناوری بوده را تقریبا به سرانجام رساندیم ولی تفاهم‌نامه‌های غیرمرتبط با فناوری از جمله ساختمان‌سازی را چندان مورد توجه قرار ندادیم چون کار معاونت علمی چنین اقداماتی نیست و همین الان هم نزدیک به 3 تا چهار هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه‌های پیشین مرتبط با ساختمان‌سازی داریم.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه فناوری باید بخش خصوصی فعال شود گفت: با مدل‌های دهه هفتاد و 80 جمهوری اسلامی نمی‌توان توسعه ایجاد کرد؛ دهه‌هایی که نفت می‌فروختیم و خرج می‌کردیم تمام شده و اگر در مدل‌هایمان نوآوری ایجاد نکنیم قطعا با مشکل مواجه می‌شویم.

سرپرست وزارت صمت خواستار حمایت از دانش بنیان‌ها شد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: به همین دلیل باید توجه داشته باشیم که تا زمانی که بخش خصوصی واقعی به صورت کامل پای کار نیاید اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

دهقانی فیروزآبادی از ایجاد سامانه جامع خدمت معاونت علمی با موضوع مرتبط با شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و گفت: این سامانه در ماه‌های آینده رونمایی‌ می‌شود و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از طریق آن درخواست‌ها و مسائل خود را دنبال کنند.

80 درصد معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان به 20 درصد شرکت‌ها اختصاص یافته است

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته قریب به یک هزار و 200 میلیارد تومان معافیت مالی به شرکت‌های دانش بنیان دادیم گفت: اگر 80 درصد تمام شرکت‌های دانش بنیان که حدود 6 هزار شرکت می‌شوند به صورت کامل معاف از مالیات شوند مالیاتشان نزدیک به 80 میلیارد تومان می‌شود و این نشان می‌دهد که بخش زیادی از معافیت مالیاتی ما برای شرکت‌های بزرگ رفته در حالی که در قانون معافیت مالیاتی صرفا برای شرکت‌های نوپا در نظر گرفته شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ارتباط با مشکل آب استان و مسائلی که در مورد آب‌های ژرف مطرح شد افزود: به این موضوع اعتقاد داریم اما اینکه معاونت علمی اقدام به هزینه‌کرد 150 میلیارد تومان اعتبار برای هر چاه کند قطعا امکان‌پذیر نیست و در صورتی که بخش خصوصی به این موضوع ورود کند ما در حوزه انجام تحقیقات و محاسبات آن همکاری لازم را انجام می‌دهیم.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه مدیران استانها باید از دانش‌بنیان‌ها حمایت کنند گفت: استاندار یزد جزو 5 استانداری است که واقعا به این موضوع اعتقاد بسیار بالایی دارد و اقدامات خوبی در این حوزه انجام داده و می‌دهد.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار