یک هفته با کتاب؛

معرفی برگزیدگان جایزه شهید سلیمانی و درگذشت بهزاد غریب‌پور

معرفی برگزیدگان جایزه شهید سلیمانی و درگذشت بهزاد غریب‌پور از جمله اخبار مهم هفته گذشته در حوزه کتاب و ادبیات است.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، این هفته در مرور اخبار مهم حوزه کتاب و ادبیات نگاهی به خبرهای مهمی از جمله امضای تفاهمنامه سازمان اسناد و کتابخانه ملی، انتصاب مدیر دفتر منابع دیجیتال کتابخانه ملی، انتصاب مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی، معرفی برگزیدگان جایزه شهید سلیمانی داشتیم. همچنین در پایان اشاره‌ای به خبر درگذشت بهزاد غریب‌پور داشتیم.


مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید:


انتصاب مدیر دفتر منابع دیجیتال کتابخانه ملی


سعید بهرامی با حکم رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به عنوان مدیر دفتر اداره کل شناسایی و فراهم آوری منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. تدوین، برنامه ریزی و پیاده سازی و نظارت بر اجرای برنامه فراهم آوری منابع دیجیتال براساس سیاست گذاری ها و اولویت‌های سازمان،


از جمله محورهای مأموریت‌های مندرج در حکم مذکور است.


اهدای جایزه نوبل به آنی آرنو


آنی آرنو نویسنده فرانسوی شامگاه شنبه ۱۹ آذر در مراسم رسمی اهدای جوایز نوبل امسال، گفت امیدوار است جایزه نوبل او نشانه امیدی برای همه نویسندگان زنی باشد که هنوز به عنوان تولیدکنندگان آثار مکتوب، به رسمیت شناخته نشده‌اند.


آغاز ثبت‌نام ناشران خارجی برای حضور در نمایشگاه کتاب


با آغاز ثبت‌نام از ناشران خارجی برای حضور در سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، فعالیت‌های این نمایشگاه به‌طور رسمی آغاز شد. ثبت‌نام ناشران خارجی برای حضور در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» از ۱۹ آذر آغاز شده و تا ۳۰ بهمن ادامه دارد.


برگزاری کارگاه قصه گویی «بانوی یاس و یاسین»


خانه فرهنگ تلاش از مراکز مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۹ به منظور بزرگداشت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) و آشنایی کودکان با مقام و شخصیت ایشان، کارگاه قصه گویی «بانوی یاس و یاسین» را برگزار می‌کند.


این برنامه از سه‌شنبه ۱۵ آذر شروع شده و تا روزهای ۱۹ و ۲۱ ماه جاری از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ در خانه فرهنگ برگزار می‌شود.


حضور ۶۰ کشور در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران


یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سه‌شنبه ۲۲ آذر در نشستی با نمایندگان فرهنگی سفارتخانه‌های خارجی با موضوع نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در کتابخانه ملی دیدار و گفتگو کرد.


در ابتدای این مراسم احمدوند گفت: امیدوارم نماینده ناشران کشورهای محترم حاضر در این جلسه در در سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا کنند و به معرفی صنعت نشر ایران در کشورهای خود بپردازند.


وی افزود: در سال‌های گذشته نیز متفکران این حوزه از نمایشگاه بازدید کردند و با کتبی که منتشر شده آشنا شدند. اگرچه علاقه‌مندیم از تمام کشورها علاقه مندان و متفکران در این رویداد فرهنگی حاضر شوند، در سال گذشته بیش از ۶۰ کشور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور پیدا کرده بودند.


انتصاب مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی


بیست و سوم خرداد امسال بود که محمد حسنی مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی پس از چند ماه فعالیت از سمت خود استعفا کرد تا اینکه قاسم صفایی نژاد از سه‌شنبه ۲۲ آذر سکان این انتشارات را به دست گرفت.


برگزاری سومین دوره مسابقات مجازی کتابخوانی «هشت بهشت»


سومین دوره مسابقات مجازی کتابخوانی «هشت بهشت» با محوریت کتاب «امواج اراده‌ها» توسط معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران و با مشارکت معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران و خانه کتاب و ادبیات ایران جمعه این هفته ۲۵ آذر برگزار می‌شود.


عضویت کتابداران در صندوق اعتباری هنر


محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از جشنواره سینما حقیقت، درباره پیگیری وضعیت معیشت کتابداران پس از دستور رئیس جمهور با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای ارتقای رفاه کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: با توجه به مأموریت صندوق اعتباری هنر و با پیشنهاد دبیرکل نهاد، این امکان فراهم شده است تا کتابداران به عضویت صندوق اعتباری هنر درآیند و از خدمات آن بهره‌مند شوند.


معرفی برگزیدگان دومین دوره جایزه شهید سلیمانی


برگزیدگان دومین دوره جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی طی مراسمی روز چهارشنبه ۲۳ آذر در باغ موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور سردار سلامی و جمعی از فرماندهان لشکری و کشوری معرفی شدند.


امضای تفاهمنامه همکاری سازمان اسناد و هلال‌احمر


تفاهم‏نامه همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و جمعیت هلال احمر، به امضای علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران و پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر رسید. بهره‌گیری از منابع اطلاعاتی، ظرفیت‌ها و فرصت‌های پژوهشی و مطالعاتی به منظور اجرای دوره و طرح‌های تحقیقاتی مشترک و ایجاد فرصت مطالعاتی، برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، نشست‌ها و کارگاه‌ها، دوره‌های آموزشی و اطلاع رسانی از مفاد تفاهم نامه همکاری جمعیت هلال احمر و سازمان اسناد و کتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ایران است.


درگذشت بهزاد غریب‌پور


بهزاد غریب‌پور طراح، گرافیست، تصویرگر و از هنرمندان شاخص کتاب‌های کودک و نوجوان و کانون پرورش فکری سه شنبه ۲۲ آذر سال ۱۴۰۱ بر اثر بیماری درگذشت.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار