مقام سازمان ملل: امیدواریم نشست جده به حل بحران سوریه کمک کند

معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل با اشاره به مشارکت بشار اسد رئیس جمهور سوریه در نشست جده ابراز امیدواری کرد که این نشست به حل بحران سوریه کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، سازمان ملل ابراز امیدواری کرد مشارکت رئیس جمهوری سوریه در نشست فعلی اتحادیه عرب، در پیشبرد روند سیاسی مؤثر باشد.

سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که مشارکت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در نشست فعلی اتحادیه عرب در جده، به پیشبرد روند سیاسی و اجرای قطعنامه شورای امنیت مربوط به حل بحران سوریه کمک کند.

«فرحان حق»، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: ما امیدواریم که شرکت کنندگان در اجلاس سران کشورهای عرب از این فرمول برای تشویق طرف‌های سوری به ویژه دولت سوریه برای پیشبرد تلاش های صلح مطابق با قطعنامه 2254 شورای امنیت استفاده کنند.

وی در ادامه درباره فلسطین و اوضاع غزه و کرانه باختری هم گفت که سازمان ملل تلاشهای خود را برای آرام سازی اوضاع و توقف اقدامات تنشزا به کار خواهد بست.

«فرحان حق» اعلام کرد که روند اوضاع را رصد می کند.

وی افزود: «تور وینسلاند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور خاورمیانه با همه طرفها در ارتباط است و آنها را به خویشتنداری دعوت می کند.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه روز گذشته به منظور شرکت در نشست سران کشورهای عربی که قرار است امروز جمعه برگزار شود، وارد شهر جده عربستان شد.

اتحادیه کشورهای عربی در 7 مه موافقت خود را با بازگشت سوریه به کرسی خود، پس از تعلیق عضویت این کشور در سال 2011 اعلام کرد.

مواضع قطر و آمریکا درباره سوریه

یک مسئول قطری اعلام کرد که این کشور روابط خود را با سوریه عادی سازی نخواهد کرد و می کوشد تا با گفت‌وگوی سازنده بدون آسیب به سیاست خارجه پیش برود.

یک مسئول قطری که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد که سیاست خارجه قطر کاملا مستقل است و هیچ کارشکنی‌ای برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب انجام نداده است.

پیش از این «محمد بن عبدالرحمن»، وزیر امور خارجه قطر نیز در دیدار با همتای آلمانی خود اظهار کرد که این کشور از همان ابتدا موضع شفافی را نسبت به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اتخاذ کرده بود.

وی همچنین اعلام کرد که قطر قصد خروج از اجماع عربی مربوط به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را ندارد.

همگرایی میان سوریه و کشورهای عربی سخت واشنگتن را عصبانی کرده است به طوری که وزارت امور خارجه آمریکا از سفر رئیس جمهور سوریه به عربستان برای شرکت در نشست اتحادیه عرب ابراز ناخرسندی کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا از سفر بشار اسد به عربستان ابراز ناخرسندی و اعلام کرده بود: روابط خود با این کشور را عادی نخواهیم کرد و از کشورهای همپیمان ما که این کار را کنند حمایت نمی کنیم. تحریم‌های وضع شده بر سوریه همچنان به قوت خود باقی است و تلاش می‌کنیم تا شرایط برای بازگشت امن پناهندگان فراهم شود. نباید به سوریه اجازه بازگشت به اتحادیه عرب داده می‌شد.

همچنین وزارت خارجه امریکا برای ارتباط با هر نهادی که بتواند اتباع آمریکایی زندانی در سوریه را آزاد کند اعلام آمادگی کرد.

فواد حسین: نقش موثری در بازگشت سوریه داشتیم

وزیر امور خارجه عراق مهم ترین مفاد نشست سران عربی در جده را مشخص و تاکید کرد که عراق نقش موثری در بازگشت سوریه داشته است.

« فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد که عراق از زمان خروج سوریه از اتحادیه عرب همواره اصرار داشت که این کشور به جایگاه خود بازگردد.

وی افزود که بازگشت سوریه باعث تقویت ثبات امنیتی در عراق و کشورهای همسایه می‌شود و یک تیم عربی و چند کارگروه و کمیسیون تا زمان استقرار کامل امنیت در سوریه و بازسازی، به ارتباط خود با این کشور ادامه می دهند.

فواد حسین اظهار کرد که مهم ترین مفادی که در این نشست بررسی خواهد شد شامل چالش‌ها و بحران ها از جمله بحران سودان و مسئله فلسطین و چالش های اقتصادی جهان عرب و پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین است.

وزیر امور خارجه عراق در رابطه با نقش عراق در همگرایی ایران و عربستان گفت که ما معتقدیم که این همگرایی ارتباطی به نفع منطقه خواهد بود.

از سوی دیگر دبیر کل اتحادیه عرب اعلام کرد که کشورهای عربی و اتحادیه عرب هیچگاه با سوریه قطع ارتباط نکرده اند.

 «احمد ابوالغیط»، دبیر کل اتحادیه عرب گفت که کشورهای عربی حق انتخاب مبنی بر از سرگیری روابط با سوریه یا عدم پذیرش آن را دارند.

همچنین وی اظهار کرد که روابط کشورهای عربی با سوریه طی سال های گذشته به طور کامل قطع نشده است.

رایزنی وزیر نفت سوریه با همتای ایرانی

خبر دیگر در ارتباط با سوریه اینکه روز گذشته وزیر نفت و منابع معدنی سوریه با همتای ایرانی خود دیدار و راه های همکاری مشترک در زمینه نفت و گاز و صنایع پتروشیمی را بررسی کرد.

 «فراس قدور»، وزیر نفت و منابع معدنی سوریه در دیدار با «علی اوجی»، همتای ایرانی خود بر اهمیت اجرای توافقنامه های امضا شده بین دو طرف برای حمایت از اقتصاد و مقابله با مشکلات و عبور از موانع رشد و شکوفایی تاکید کرد.

همچنین قدور بر تبادل تجربه و امضای یادداشت های تفاهم در زمینه های نفت و گاز و فرآورده های پتروشیمی تاکید کرد و گفت که این موضوع باعث ارتقای سطح روابط اقتصادی فیمابین و حتی روابط سیاسی می شود.

همچنین «شفیق دیوب»، سفیر سوریه در تهران هم در این دیدار حضور داشت.

حمایت وزیر دفاع بلاروس از سوریه

ویکتور خرینین وزیر دفاع بلاروس تاکید کرد که کشورش در کنار سوریه در جنگ علیه تروریسم ایستاده و به ارائه انواع کمک های بشردوستانه به این کشور ادامه خواهد داد.

خرنین در دیدار با محمد العمرانی سفیر سوریه در بلاروس تاکید کرد: بلاروس تمایل زیادی به تقویت روابط همه جانبه با سوریه و مشارکت در بازسازی این کشور دارد.

در این دیدار روابط دوستانه مستحکم بین سوریه و بلاروس و راه‌های تقویت آن در زمینه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت بر اهمیت تداوم هماهنگی بین دو کشور با توجه به تغییرات سریع جهان و رویارویی با چالش‌های مشابهی تاکید شد که هر دو کشور با آن مواجه هستند.

خرنین خاطرنشان کرد: فاجعه زلزله سوریه چهره واقعی کشورهای غربی را نشان داد که از کمک به مردم سوریه خودداری کردند. این کشورها نمی‌خواهند سوریه قدرتمند و مرفه را ببینند و به همین دلیل به تحمبل اقدامات قهری یکجانبه علیه آن ادامه می‌دهند و در امور داخلی این کشور دخالت می کند، اما در رسیدن به اهداف خود موفق نخواهند شد.

العمرانی نیز به نوبه خود اظهار داشت: دولت و مردم سوریه از دولت و مردم بلاروس بابت حمایت از سوریه و ارسال کمک های بشردوستانه به مناطق زلزله زده تشکر و قدردانی می‌کنند.

سفیر سوریه در پایان بر تمایل سوریه برای تقویت روابط همه جانبه با بلاروس کشور دوست تاکید کرد.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار