مناقشه در دولت ائتلافی آلمان درباره ارسال جنگنده برای عربستان سعودی

در حالی که انگلیس برای دریافت مجوز از آلمان برای ساخت و ارسال ده‌ها فروند یورو فایتر جدید به عربستان سعودی فشار می‌آورد، در این باره مناقشاتی بین احزاب ائتلافی در آلمان شکل گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری  به نقل از روزنامه "دی ولت"، دولت بریتانیا می‌خواهد ده‌ها فروند یوروفایتر جدید را برای سعودی‌ها بسازد و به دنبال چراغ سبز برلین است. در حالی که اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان می تواند تایید این مجوز را تصور کند، به گزارش پایگاه خبری افشاگری به نقل از روزنامه دی ولت آلمان سبزها در دولت ائتلافی با این مسئله مخالف هستند.

حالا ائتلاف موسوم به چراغ راهنمایی در آلمان در مسئله صادرات احتمالی این تسلیحات به عربستان سعودی و امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) با تهدید جدایی مواجه شده است. روزنامه دی ولت آلمان با استناد به محافل دولتی نوشت: اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و کریستین لیندنر، وزیر دارایی این کشور تمایل دارند در برابر فشارهای دولت بریتانیا تسلیم شوند و تولید هواپیمای جنگی یوروفایتر تایفون برای عربستان سعودی را تایید کنند. اما سبزها آشکارا مخالف آن هستند. "سارا نانی"، سخنگوی سیاست دفاعی سبزها در گفتگویی با روزنامه دی ولت آلمان گفت: دولت فدرال نباید تحت هیچ شرایطی با این موضوع موافقت کند.به گفته وی شورای امنیت فدرال آلمان تصمیم نهایی در این باره را می گیرد.

حدود پنج سال پیش، عربستان سعودی که در حال حاضر 72 فروند یوروفایتر دارد، با لندن بر سر گزینه ای برای سفارش 48 دستگاه دیگر از شرکت تسلیحاتی BAE Systems به توافق رسید. این معامله پس از حکم دادگاه بریتانیا مبنی بر غیرقانونی بودن مجوز صادرات اسلحه به عربستان سعودی در سال 2019 متوقف شد.

دلیل توقف اجرای این توافق، حملات هوایی عربستان به یمن بود که بارها غیرنظامیان زیادی را کشت. با این حال، از سال 2022، آتش‌بس تا حد زیادی بین شورشیان حوثی و دولت این کشور که توسط سعودی‌ها و اماراتی‌ها حمایت می‌شود، برقرار است.

اولاف شولتز در سفری به منطقه در سپتامبر 2022 از عربستان سعودی و امارات به دلیل انجام هر کاری برای اطمینان از پایان جنگ تمجید کرد. در پایان سال 2021، ائتلاف موسوم به چراغ راهنمایی در توافقنامه ائتلافی خود موافقت کرد که برلین مجوز صادرات تسلیحات را به دولت‌ها «تا زمانی که به طور آشکار در جنگ یمن درگیر هستند» صادر نکند.

سال گذشته، برای اولین بار از سال 2018، دولت فدرال آلمان اجازه تحویل قطعات هواپیماهای جنگنده به ریاض را داد. ظاهرا با توجه به تغییر وضعیت یمن، انگلیسی ها اکنون بر بندهایی از قرارداد پافشاری می کنند که بر اساس آن آلمان ممکن است جلوی صادرات یوروفایتر به کشورهای ثالث را نگیرد. این جت‌های جنگنده عربستان سعودی توسط شرکت BAE Systems در بریتانیا ساخته می‌شوند، اما به قطعاتی نیاز دارند که از آلمان، که شریک کنسرسیوم یوروفایتر در کنار ایتالیا و اسپانیا است، تامین شود.

حامیان توافق با لندن در این زمینه نیز به اهمیت همکاری تسلیحاتی اروپا اشاره می کنند. به زعم آن ها آلمان نمی تواند پروژه های بزرگی مانند هواپیمای جنگی جدید برنامه ریزی شده FCAS (سیستم هوایی رزمی آینده) را به تنهایی توسعه دهد و بنابراین به حسن نیت همسایگان خود نیاز دارد.

آلمان به همراه فرانسه، بریتانیا و اسپانیا در حال ساخت ناو نظامی A400M هستند. بر اساس اطلاعات روزنامه "دی ولت"، امارات علاقه مند به خرید شش دستگاه از این سری هستند که اولین بار توسط روزنامه ویرتشافتز ووخه گزارش شده است. ایرباس که در یوروفایتر و A400M سهام دارد، از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. هنگامی که در مورد یورو فایترها سؤال شد، سخنگوی BAE Systems در بریتانیا خاطرنشان کرد که هیچ جدول زمانی برای سری دیگری از جت های جنگنده برای عربستان سعودی وجود ندارد.

با این حال، جیانکارلو مزاناتو، مدیر عامل Eurofighter GmbH، که ایرباس 46 درصد از سهام آن را در اختیار دارد، اخیراً بیانیه ای را بیان کرد. وی تحویل 72 فروند یوروفایتر به عربستان سعودی را ممکن می داند. به گفته وی دولت بریتانیا در این زمینه «بسیار فعال» است. به گفته مزاناتو، به دلیل جنگ اوکراین، برلین نیز نگرش مثبت تری نسبت به همکاری های تسلیحاتی نشان می دهد.

با این همه سخنگوی دولت فدرال وقتی از او پرسیده شد، نخواست در مورد بحث یوروفایتر اظهار نظر کند. سون گیگلد، معاون وزیر اقتصاد و مسئول صادرات تسلیحات در وزارت اقتصاد فدرال تحت رهبری سبزها، دوشنبه گذشته در یک رویداد گفتگو با اشاره به کشورهایی مانند انگلیس و بدون اشاره مستقیم به مسئله یوروفایتر گفت: شریکها فشار زیادی اعمال می کنند.

در مورد عربستان سعودی، مقامات حزب سبز آلمان به وضعیت هنوز تاریک و مبهم حقوق بشر در این کشور اشاره کردند.

انتقادات مشابهی از سوی دیگر احزاب ائتلاف هم به این مسئله وارد می شود. مارکوس فابر، سیاستمدار دفاعی حزب لیبرال دموکرات در این باره گفت: من سؤالات زیادی دارم - از جمله اینکه چرا باید اینقدر سریع در این باره تصمیم گرفته شود، در حالی که به اوکراین اجازه می دهیم منتظر بماند.

حتی از بخش‌هایی از حزب سوسیال دموکرات نیز مخالفت هایی در این باره بلند شده است. رالف استگنر، چپ‌گرای حزب و نماینده پارلمان در این باره گفت: من دیدگاه بسیار انتقادی نسبت به چنین مجوزهایی دارم.

وی تاکید کرد: از نظر حقوق بشر و دموکراسی، عربستان سعودی یکی از کشورهایی نیست که معیارهای ما را برای سیاست صادرات تسلیحات برآورده کند. من آن را در مورد امارات متحده عربی نیز همین طور می بینم.

 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار