مواضع شفاف ایران در برابر آژانس/بررسی عملکرد بودجه ای کشور

مذاکرات برجامی/ بررسی گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه از وضعیت بودجه سال جاری و... از موضوعات و اخبار پربازدید تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، تاکید رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بر شفاف بودن گفت و گوها با آژانس بین المللی انرژی اتمی در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.


محمد اسلامی معتقد است که باید انرژی و وقت بیشتری را صرف کنیم و با آژانس بین المللی انرژی اتمی، رفت و آمد بیشتری داشته باشیم و گفتگوهای خود با آن‌ها را محرمانه نکنیم و این گفتگوها را در سایت آژانس قرار دهیم تا همه کشورها بخوانند.


وی با بیان اینکه بنا داریم به هیاهوهای هسته‌ای پایان دهیم، افزود: دلیلی ندارد ما را بی جا متهم کنند، ما باید پیشرفت انرژی هسته‌ای را شتابان کنیم جلوه‌ها و تأثیرات آن را در زندگی مردم پدیدار کرده و گسترش دهیم، جلوه‌های اقتدار ملی متأثر از انرژی هسته‌ای را هم نمایان کنیم.


حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم درحاشیه سفر منطقه‌ای اخیرش با تاکید بر این که نگاه به شرق به معنای کنار گذاشتن غرب نیست و ما حتما نمی‌خواهیم کشور را به روسیه و چین گره بزنیم، اظهار کرد: مذاکرات وین و احیای برجام را با اتکا به خرد جمعی به پیش خواهیم برد.


ادعاهای آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران هم بار دیگر در اظهاراتی از سوی سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا تکرار شد و گفت که ما کماکان از ایران می‌خواهیم که هرچه فوری اجازه دسترسی‌های مورد نیاز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را فراهم کند. ایالات متحده به روشنی گفته است که ما آمادگی دست یافتن به یک فهم مشترک برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را داریم.



***


یادداشت فاطمه نکولعل آزاد کارشناس مسائل غرب آسیا درباره دلایل تمرکز بر محیط پیرامونی ایران در غرب کشور هم از اخبار مورد توجه مخاطبان بود.


این پژوهشگر موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران معتقد است که دلیل اصلی تمرکز بر محیط پیرامونی ایران در غرب کشور این بود که یا بر مبنای شواهد عینی و یا بر مبنای برداشت و تصور تصمیم گیران جمهوری اسلامی ایران این ارزیابی وجود داشت که تهدید علیه منافع و امنیت کشور در غرب کشور قرار دارد و یا اینکه منافع اسلامی و انقلابی ایران در محیط غرب آسیا بیشتر قابلیت و پتانسیل تحقق دارد.


از دیگر اخبار پربازدید حوزه سیاست خارجی توضیحات دستیار وزیر امور خارجه کشورمان در مورد سفر اخیر امیرعبداللهیان به روسیه و دیدارش با سرگئی لاوروف بود.


علیرضا حقیقیان با اشاره به اینکه تهیه و تدوین سند جامع همکاری های بلندمدت بین ایران و روسیه در دست پیگیری است، افزود: در حال حاضر مراحل تهیه پیش‌نویس و هماهنگی با مراکز و دستگاه‌های ذیربط داخل کشور را طی می‌کند.


وی همچنین اجرای توافق لغو روادید اتباع دو کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در رابطه با گردشگری موافقت نامه لغو روادید میان اتباع دو کشور وجود دارد ولی به دلیل شیوع کرونا و عدم مکانیسم اجرایی برای آن متوقف بود. اخیرا برنامه اقدام مشترک برای اجرایی شدن این موافقت نامه بین مسئولان ذیربط دو طرف به امضا رسید و مقرر شد در آینده نزدیک و پس از عادی شدن شرایط کرونا وارد مراحل اجرا شود.


در جلسه علنی و غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان برنامه و بودجه به ارائه گزارشی از نقاط ضعف و قوت بودجه در شش ماه گذشته پرداخت و برنامه دولت را برای اصلاح وضعیت ارائه کرد. در این جلسه مسائل بودجه‌ای سال ۱۴۰۰ و همچنین مسائل مربوط به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.


سیدمسعود میرکاظمی در این جلسه ضمن ارائه گزارش از وضعیت بودجه سال جاری تاکید کرد: براساس توافق صورت گرفته بین مجلس و دولت ادامه روند گذشته در بودجه نویسی به صلاح کشور نبوده و ما به دنبال طرحی نو در بودجه نویسی سالهای آتی هستیم.


رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: اصلاح ساختار بودجه دو ماه است در سازمان شروع شده و ما به دنبال تبدیل بودجه نویسی بر مبنای ردیف به بودجه نویسی مبتنی بر برنامه ها هستیم و رشد اقتصادی و ثبات اقتصادی از مهمترین محورهای ما در اصلاح ساختار می باشد همکاری خوبی بین دولت و مجلس کلید خورده و ان شاءالله ساختار بودحه به شکل احسن اصلاح می گردد. 


پس از ارائه گزارش عملکرد بودجه محمد باقر قالیباف با بیان این‌که دولت و مجلس شورای اسلامی برای ایجاد ثبات در قیمت‌ها مصمم هستند، گفت: این مهم در دستور کار است تا هم وفور کالا و هم ثبات قیمت در حوزه معیشت مردم در اولویت باشد.


در ادامه جلسه، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم مورد تاکید حجت الاسلام سید سلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی قرار گرفت و از دولت خواست برای پایان دادن به رنج تجار در موضوع ارز تعهدی برنامه ریزی کند.


همچنین محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید با بیان این‌که احکام بر زمین مانده بودجه ۱۴۰۰ باید عملیاتی شوند، اظهار کرد: تاکید ما در این خصوص بر مبنای شفافیت و اصلاح ساختار است.


 

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ارزیابی خود از ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره جنوبی گفت: کره جنوبی یکی از شرکای اقتصادی ایران بود اما با فشار کشورهای غربی در دوران تحریم ها به بازار ایران پشت کرد و لازم بود که واکنشی مناسب صورت گیرد و مقام معظم رهبری نیز به موقع واردات لوازم خانگی را از کره منع کردند.


اسماعیل حسین زهی امیدوار است که تولید کنندگان داخلی فرصت ایجاد شده را مغتنم شمرده و بتوانند با عرضه کالاهای با کیفیت و خدمات مناسب رضایت مشتریان را جلب کنند.


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار