میقاتی: رئیس جمهور آینده باید لبنانی‌ها را متحد کند

نخست‌وزیر دولت موقت لبنان با اشاره به اینکه رئیس جمهور آینده این کشور باید بتواند همه لبنانی‌ها را با هم متحد کند تاکید کرد که «جهاد ازعور» یک نامزد حزبی بوده و موقعیت دشواری در زمینه تصدی پست ریاست‌جمهوری دارد.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در یک گفتگوی مطبوعاتی درباره مسئله انتخاب رئیس جمهور در این کشور اعلام کرد، من به «جهاد ازعور» وزیر دارایی پیشین لبنان (نامزد مورد حمایت جریان آزاد ملی و حزب نیروهای لبنانی) به عنوان یک دوست احترام می‌گذارم اما نمی‌خواهم او نامزد چالشی باشد.

موقعیت جهاد ازعور دشوار است

وی گفت، موقعیت جهاد ازعور برای تصدی پست ریاست‌جمهوری لبنان در حال حاضر بسیار دشوار است؛ چرا که او موافقت کرده یک نامزد حزبی باشد. این درحالی است که واقعیت سیاسی لبنان ایجاب می‌کند نامزدی معرفی شود که مورد قبول همگان بوده و برای هیچ‌کس چالشی به وجود نیاورد.

میقاتی در ادامه به «ژوزف عون» فرمانده ارتش لبنان به عنوان یکی از نامزدهای مطرح شد در پرونده ریاست‌جمهوری این کشور اشاره کرده و گفت که من نمی‌خواهم بگویم ژوزف عون نامزد سازشی و توافقی است. بلکه من از رئیس جمهوری حمایت می‌کنم که بتواند لبنانی‌ها را دوباره متحد کرده و روابط خوبی با همه طرف‌ها داشته باشد. این رئیس جمهور باید یک استراتژی دفاعی روشن برای لبنان ترسیم کرده و در روند بازگرداندن آوارگان سوری و نیز ترسیم مرزها میان لبنان و سوریه نقش موثری ایفا کند.

وی تصریح کرد، رئیس جمهور لبنان باید یک رهبر واقعی باشد که همه لبنانی‌ها را گرد هم آورده و یک قانون انتخاباتی عادلانه در لبنان وضع کند و با نخست‌وزیر و اعضای دولت جهت اجرای اصلاحات اقتصادی و اجتماعی مناسب همکاری کند.

نخست‌وزیر دولت موقت لبنان درباره مسئله اقتصادی این کشور اعلام کرد که درحال حاضر نرخ ارز در لبنان به ثبات رسیده و امیدوار به بهبود شرایط هستیم. ما همچنین منتظر آغاز فصل تابستان هستیم تا ارز را به بازار پمپاژ کنیم و این به معنای ثبات بازار خواهد بود.

دولت می‌تواند رئیس بانک مرکزی را معرفی کند

نجیب میقاتی درباره مسئله ریاست بانک مرکزی در سایه پایان دوره «ریاض سلامه» رئیس این بانک و حکم بازداشت بین‌المللی وی که از جانب اتحادیه اروپا صادر شده، گفت که دولت می‌تواند بر اساس اصل مدیریت امور کشور لبنان، رئیس جدید بانک مرکزی  را تعیین کند، اما با توجه به خالی بودن پست ریاست جمهوری، این موضوع برای گروهی از لبنانی‌ها به موضوعی بسیار حساس تبدیل می‌شود و امر آسانی نخواهد بود و بنابراین باید یک توافق قبلی حاصل گردد. البته ما تماس‌هایی با «وسیم منصوری» معاون اول رئیس بانک مرکزی داشته‌ایم و او خود را برای به عهده گرفتن وظایف رئیس بانک مرکزی آماده می‌کند.

به زودی لبنان در اولویت عربستان قرار می‌گیرد

نخست‌وزیر دولت موقت لبنان در ادامه به نشست اخیر سران عربی در جده اشاره و اعلام کرد که نشست جده بعد از همگرایی ایران و عربستان و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، در آرامش کامل برگزار شد. همچنین حضور سوریه در این اجلاس گام مثبتی برای همه کشورهای عربی و در چارچوب تنش‌زدایی محسوب می‌شد.

 وی درباره روابط بیروت و ریاض در آینده با توجه به تحولات اخیر منطقه اظهار داشت، به زودی لبنان در راس اولویت‌ها و کانون توجه عربستان قرار خواهد گرفت. من دسامبر گذشته دیداری با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی داشتم و در آن زمان برایم روشن شد که لبنان در دستور کار اولویت‌های اصلی عربستان قرار ندارد؛ اما بعد از نشست جده متوجه تغییر مواضع ریاض در قبال لبنان شدم و احساس کردم که لبنان تبدیل به یکی از اولویت‌های عربستان شده و نیز فرصتی برای گفتگو درباره تقویت بیشتر روابط دو کشور وجود دارد.

کمیته شش‌جانبه عربی برای حل بحران آوارگان سوری در لبنان

میقاتی درباره پرونده آوارگان سوری در لبنان نیز به کمیته شش جانبه‌ای که جهت رسیدگی به این پرونده تشکیل شده اشاره و تاکید کرد که تماس‌ها و هماهنگی‌هایی با وزرای خارجه عرب به ویژه وزیر خارجه اردن انجام شده تا یک اقدام مشترک عربی برای حل پرونده آوارگان سوری انجام بگیرد؛ البته مشروط به اینکه رویکرد واحدی برای بازگشت این آوارگان به کشورشان در مرحله آینده وجود داشته باشد.

این مقام ارشد لبنانی در پایان اعلام کرد که اولین نشست شش‌جانبه برای رسیدگی به پرونده آوارگان سوری هفته‌های آینده با مشارکت لبنان در قاهره برگزار خواهد شد تا برنامه یکپارچه‌ای در این زمینه تدوین گردد. البته نمی‌توان دقیقا مشخص کرد که بازگشت آوارگان سوری طی چند ماه یا چند روز تکمیل می‌شود؛ بلکه همه چیز بستگی به شرایط آینده دارد و  وزرای خارجه عرب به من اطمینان دادند که دولت سوریه همه آوارگانی که به این کشور برمی‌گردند را می‌پذیرد و اقدامات قانونی زیادی برای تسهیل روند بازگشت آنها انجام داده است.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار