ناهماهنگی در دو زیرمجموعه وزارت اقتصاد/ سازمان امور مالیاتی فیش گمرک را تایید نکرد؟

پس از صدور مطالبه‌نامه کسر دریافتی گمرک شاهد بودیم که برخی از فعالان اقتصادی خوش‌حساب اقدام به پرداخت مالیات کردند اما سازمان امور مالیاتی فیش پرداختی به گمرک را نمی‌پذیرد و در حقیقت شاهد مالیات مضاعف یا جرایم مربوط به دیرکرد پرداخت مالیات هستیم.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری ، بحث دریافت مالیات مضاعف از واردکنندگان مدتی است که مطرح می‌شود. این مسئله سبب بروز مشکلات قابل توجه برای واردکنندگانی  شده که به طور شفاف کار می‌کنند. اخیرا نیز گفته شده که مسئله دریافت مالیات مضاعف از واردکنندگان در شورای گفتگو بخش خصوصی و دولت نیز مطرح شده است.

ماجرا از این قرار است که پس از اجرایی شدن تغییر نرخ محاسباتی گمرک در سال گذشته، گمرک ایران در تیر ماه اقدام به صدور مطالبه‌نامه کسر دریافتی کرد. از مجموع حدود 20 هزار میلیارد تومان مطالبه‌نامه صادر شده تا اواخر سال  1401 تنها 4 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شد.

 براساس پیگیری‌های انجام شده حدود نیمی از آن 4 هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات ارزش افزوده بوده است و پس از صدور مطالبه‌نامه‌های کسر دریافتی فعالان خوش‌حساب اقدام به پرداخت مالیات و حقوق گمرکی خود کردند. با این وجود همین افراد مشمول مالیات مضاعف شدند.

وقتی گفته می‌شود مالیات مضاعف دریافت شده در حقیقت به این معنا است که فرد مالیات مربوطه را به حساب گمرک پرداخت کرده است اما سازمان امور مالیاتی فیش مربوطه را نمی‌پذیرد و اعلام می‌کند که این مبلغ را در زمان رسیدگی به اظهارنامه‌های مربوط به سال گذشته مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت تایید، به عنوان اعتبار دوره بعد در نظر خواهد گرفت.

اما فرد برای آنکه مشمول جرایم دیرکرد پرداخت مالیات ارزش افزوده نشود ناچار بود تا مالیات را به طور جداگانه به سازمان امور مالیاتی نیز پرداخت کند. به این ترتیب فعالان اقتصادی مجبور می‌شد تا یک مالیات را دو بار پرداخت کنند.

در این بین مشاهده شده که برخی از واردکنندگان خوش‌حساب که مالیات خود را در گمرک پرداخت کرده‌اند به سبب عدم اطلاع از این مسئله(عدم پرداخت مالیات مضاعف) از سوی سازمان امور مالیاتی جریمه شوند و بعضا شاهد جریمه‌ها چند میلیاردی هستند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که سازمان امور مالیاتی و گمرک ایران هر دو در زیر مجموعه وزارت اقتصاد قرار دارند و این سوال وجود دارد که چرا هماهنگی لازم به این این دو نهاد حاکمیتی مهم وجود ندارد و این مسئله سبب بروز مشکل برای واردکنندگان و فعالان اقتصادی شفاف شده است؟

نکته این دیگر اینجا است، نقره داغ شدن فعالان اقتصادی خوش‌حساب در حالی رخ می‌دهد که عده‌ای دیگر حتی اقدام به پرداخت مالیات و حقوق گمرکی نکرده‌اند. به عبارت دیگر گروهی از واردکنندگان در گمرک وجود دارند که با وجود صدور مطالبه‌نامه کسر دریاقتی در سال گذشته همچنان اقدام به پرداخت مالیات و حقوق گمرکی نکرده‌اند اما فعالان خوش‌حساب مشمول مالیات مضاعف نیز شده‌اند.

گفتنی است که رقم باقی مانده حقوق دولت که باید در سال گذشته وصول می‌شد 16 هزار میلیارد تومان است و پس از آنکه اواخر سال گذشته این آمار اعلام شد، دیگر شاهد ارائه آمارهای جدید در این رابطه نبودیم.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار