نشانه‌های پیشرفت کرونا را بشناسید

رئیس بیمارستان رازی اهواز گفت: طولانی شدن تب، تهوع و استفراغ مداوم، ضعف و بی‌حالی شدید، سرفه شدید، تنگی نفس و درد قفسه سینه واضح، نشان از پیشرفت بیماری است و باید در این شرایط، بیماران مجددا به بیمارستان مراجعه کنند.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، دکتر ماندانا قنواتی با بیان اینکه واکسیناسیون شدت بیماری و مرگ را کاهش می‌دهد اما مانع ابتلا به کرونا نمی‌شود، اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، تنها راهکارهای پیشگیری از ابتلا استفاده از ماسک، چشم‌پوشی از حضور در تجمعات و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بوده است. با رعایت این موارد و انجام واکسیناسیون میزان ابتلا کاهش می‌یابد اما در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی حتی با وجود واکسینه شدن، افراد قطعا درگیر خواهند شد.


به گزارش پایگاه خبری افشاگری به نقل از ایسنا، وی افزود: افراد در صورت ابتلا به کرونا، باید در زمان طلایی یعنی به محض بروز علائم، مراجعه و درمان مناسب را دریافت کنند و روند درمان را ادامه دهند. یکی از مشکلات ما این است که هر چند بیماران درمان اولیه را دریافت می‌کنند اما برخی فکر می‌کنند رو به بهبودی هستند و این روند را ادامه نمی‌دهند و بعضا با علائم شدید به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.


رئیس بیمارستان رازی اهواز گفت: کرونای دلتا به گونه‌ای است که علائم بهبودی در بیمار ظهور پیدا می‌کند و سپس مجددا حال بیمار بدتر می‌شود یعنی این متناوب بودن علائم بیماری، حالت گول‌زننده دارد و بیماران درمان را پیگیری نمی‌کنند و با درگیری شدید ریه مراجعه می‌کنند و گاه همه تلاش کادر درمان بی‌نتیجه می‌ماند.


وی با اشاره به روند شیوع بیماری در اهواز بیان کرد: از هفته گذشته بار مراجعات به بیمارستان رازی حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است و اکنون ۴۰ تخت خالی در بیمارستان داریم. آمار مراجعه به تریاژ نیز به یک‌سوم کاهش یافته است.


قنواتی عنوان کرد: مردم نیز زودتر به بیمارستان مراجعه می‌کنند که این موضوع موجب می‌شود در زمان مناسب درمان لازم را دریافت کنند و نشانه از موثر بودن گفته‌های ما است. گرچه گفته‌ها دیر موثر شد و تعداد زیادی از عزیزان‌مان را از دست دادیم.


وی گفت: دلتا بی‌رحمانه عمل کرد و مانند سوش انگلیسی آرام نبود؛ در متناوب بودن علائم دلتا بیماران گول می‌خوردند و دیر به بیمارستان مراجعه می‌کردند در نتیجه به راحتی عزیزان‌مان به ویژه جوانان، جان‌شان را از دست دادند.


رئیس بیمارستان رازی اهواز بیان کرد: با توجه به اینکه بیمارستان رازی بیمارستان سانتر کرونا در خوزستان است، از ابتدا بحران‌های مختلف پیش‌بینی شده بود و دارو و ملزومات را استوک کرده بودیم و حتی تجیهزات را در نظر گرفته بودیم. خوشبختانه با وجود مراجعه روزانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ بیمار، کمبود دارو نداشتیم.


وی با اشاره به افزایش ۴۰ تخت در مدت یک ماه و نیم در پیک کنونی، عنوان کرد: سوش دلتا به گونه‌ای بود که آمار مراجعه‌کنندگان و مراجعه‌کنندگان بدحال بالا بود و این مساله موجب شد تخت‌های بیمارستان جوابگو نباشند. در این شرایط، بیمارستان‌های مختلف به عنوان بیمارستان‌های معین تعیین و تعداد زیادی بیمار جابه‌جا شدند.


قنواتی افزود: اداره این شرایط از عهده من به تنهایی بر نمی‌آمد و ما با کار تیمی، این شرایط را مدیریت کردیم. حضور در کنار نیروها و شب نخوابیدن‌ها موجب قوت قلب نیروها شد. البته همه پرسنل با اشتیاق کار می‌کنند و حتی یک نفر از آن‌ها متقاضی تغییر محل کار خود نبود.


وی در خصوص ابتلای زنان باردار به کرونا، تصریح کرد: در پیک‌های قبلی هم زنان باردار درگیر می‌شدند اما میزان ابتلای این گروه نسبت به جمعیت عادی کمتر بود و شاید یک‌پنجم تا یک‌ششم آمار بستری را زنان باردار تشکیل می‌داد. در پیک کنونی که با دلتا مواجه هستیم میزان درگیری زنان باردار به ویژه زنان باردار بدحال افزایش پیدا کرد به گونه‌ای که اوایل مردادماه حدود یک‌چهارم ظرفیت بیمارستان را زنان باردار تشکیل می‌داد.


رئیس بیمارستان رازی اهواز گفت: در پی افزایش آمار بیماران مبتلا کرونا، میزان ابتلای زنان باردار هم افزایش یافت به گونه‌ای که از ۲۱۰ بیمار بستری، ۸۰ بیمار زن باردار بودند که برخی از آن‌ها اینتوبه و بدحال بودند.


وی بیان کرد: در حال حاضر با آغاز شیب نزولی بیماری، میزان درگیری زنان باردار هم کمتر شده اما هنوز کاهش بسیار محسوسی نداشته است. اکنون یک‌چهارم بیماران بستری در بیمارستان رازی اهواز را زنان باردار تشکیل می‌دهد.


قنواتی در خصوص زمان مناسب برای مراجعه به مراکز درمانی، افزود: بیماران باید به محض بروز علائم به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند. طولانی شدن تب، تهوع و استفراغ مداوم، ضعف و بی‌حالی شدید، سرفه شدید، تنگی نفس و درد قفسه سینه واضح، نشان از پیشرفت بیماری است و باید در این شرایط، بیماران مجددا به بیمارستان مراجعه کنند. این کار موجب شناسایی و درمان زودهنگام و در نتیجه کاهش آمار مرگ و میر می‌شود.  


وی گفت: داروهای ضد ویروس در زمان فعالیت بیماری تاثیر بسزایی دارند و موجب می‌شوند ابتلا به بیماری سبک‌تر و درگیری ریه کمتر شود و در نتیجه، بیماری کمتر منجر به فوت بیمار خواهد شد.


رئیس بیمارستان رازی اهواز با بیان اینکه بیماران به پزشکان اعتماد کنند و سی تی اسکن زودهنگام انجام ندهند، بیان کرد: زمان انجام سی تی اسکن برای هر بیمار متفاوت است. برخی از بیماران از زمان دقیق آغاز بیماری اطلاع ندارند و با تب طولانی مدت ۴۸ ساعته یا تنگی نفس مراجعه می‌کنند اما می‌گویند که که تنها چهار روز است که علامت‌دار شده‌اند در حالی که این موارد، علائم خطر درگیری ریه هستند بنابراین در این شرایط باید برای این افراد به ویژه افراد چاق، بیماران مبتلا به دیابت یا دارای ریزفاکتورها، سی تی اسکن انجام شود.


وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: در ابتدای پیک کرونای دلتا، بیماران در روزهای هفتم یا هشتم درگیری سی تی اسکن داشتند اما اکنون از روز چهارم هم درگیری سی تی اسکن داشته‌اند که نشان می‌دهد ویروس در بیماران به گونه‌های مختلفی عمل می‌کند. نمی‌شود برای همه یک نسخه پیچید اما تا زمانی که بیمار دچار علائمی نشود نیازی به انجام سی تی اسکن نیست.


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار