نشست مشورتی ترکیه و آمریکا و اختلافاتی که همچنان پابرجاست

مرور کلی متن مرتبط با نشست دیپلماتیک ترکیه و آمریکا، نشان دهنده این است که اختلافات بین آنکارا و واشنگتن در همان سطح و نقاط قبلی باقی مانده

به گزارش پایگاه خبری افشاگری ، یکی از پایه های تبلیغاتی مهم در سخنرانی های انتخاباتی اردوغان، مخالفت آشکار او با آمریکا و سیاست های امپریالیستی این کشور بود! اما دیری نپایید که شعاری بودن این سخنان برای چندمین بار روشن شد و حالا خبر رسیده که در دیدار بین هیات های دیپلماتیک آمریکا و ترکیه که در واشنگتن برگزار شده، ترکیه از سیاست «درهای باز ناتو» و توسعه این پیمان نظامی، به طور کامل، حمایت کرده است.

وزارت امور خارجه ترکیه، بیانیه مشترکی را منتشر کرده که مربوط به پنجمین نشست گفتگوی سازوکار راهبردی ترکیه و آمریکاست که دیروز(شنبه) در واشنگتن برگزار شد.

در این بیانیه خاطرنشان شده که بوراک آکچاپار معاون وزیر امور خارجه و ویکتوریا نولند معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی ریاست این نشست را بر عهده داشته اند. علاوه بر دیپلمات های وزارت امور خارجه دو کشور، مقاماتی از وزارت دفاع ترکیه، پنتاگون و کارشناسان بلند پایه سیا و سرویس اطلاعاتی میت، در نشست مزبور، حضور داشته اند.

کشور ترکیه ,

هنوز چند روزی به برگزاری نشست سران ناتو در لیتوانی باقی مانده اما شواهد نشان می دهد که چانه زنی بین مقامات آنکارا و واشنگتن، به زودی به توافق می انجامد و اردوغان در ازای دریافت جنگنده های اف 16 با عضویت سوئد در ناتو موافقت خواهد کرد.

اصلی ترین ابعاد توافق بین آنکارا و واشنگتن

در بیانیه مشترک نشست واشنگتن، به این محورها اشاره شده است:

الف) ایالات متحده و ترکیه به عنوان متحدان و شرکای ناتو بر تعهد خود برای تعمیق بیشتر همکاری قوی خود در همه حوزه های مورد علاقه طرفین، تاکید کردند. آنها متعهد شدند که رایزنی های دوجانبه سیاسی، دفاعی و امنیتی را در همه سطوح گسترش داده و مشارکت همه جانبه خود را در راستای منافع استراتژیک هر دو کشور تقویت کنند.

ب) طرفین، در این مورد توافق نظر داشتند که همکاری دفاعی و امنیتی ایالات متحده و ترکیه به صلح منطقه ای کمک می کند و پیشرفت در مورد درخواست ترکیه برای نوسازی ناوگان F-16 را مورد بحث قرار دادند. (در این بند از بیانیه نه در نسخه منتشر شده توسط دولت آمریکا و نه در نسخه ترکی منتشر شده توسط دستگاه دیپلماسی ترکیه، به موضوع فروش جنگنده های اف 16 به ترکیه اشاره نشده است. چنین چیزی به این معنی است که احتمالاً، در گام نخست، آمریکا تنها توافق کرده که کیت های الکترونیکی جنگنده های قدیمی اف 16 ترکیه را به روزرسانی کند و فعلاً از فروش جنگنده صفر کیلومتر به ترکیه، خبری نیست.)

کشور ترکیه ,

ج) هیئت های دیپلماتیک آمریکا و ترکیه در نشست واشنگتن، مقدمات نشست آتی ناتو را که در 11 تا 12 ژوئیه در ویلنیوس لیتوانی برگزار می شود، بررسی کردند. ایالات متحده و ترکیه حمایت قوی خود از سیاست درهای باز ناتو را تأیید کردند. هر دو از عضویت فنلاند در ناتو استقبال کردند و موافق بودند که این اقدام به طور قابل توجهی به تقویت اتحاد کمک کرده است. آنها راه هایی را برای تقویت بیشتر عزم ناتو بررسی کردند و درباره اجرای یادداشت 3 جانبه امضا شده توسط ترکیه، فنلاند و سوئد و مسیر سوئد برای عضویت در ائتلاف گفتگو کردند. (در این بند، به موافقت ضمنی ترکیه با عضویت سوئد اشاره نشده و دو احتمال در میان است: اول این که احتمالاً اردوغان ترجیح می دهد، موافقت را در لیتوانی و پس از دیدار با بایدن اعلام کند. دوم این که احتمالاً هنوز هم در این مورد توافق وجود ندارد و قرار است مذاکرات ادامه پیدا کند.)

د) بررسی تحولات مربوط به مدیترانه شرقی نیز در دستور کار قرار گرفت که طی آن، طرفین بر تعهد خود به حفظ ثبات و گفتگو بر اساس اصول همکاری و مشارکت منطقه ای تاکید کردند. (این بند نشان دهنده مخالفت آمریکا با تحرکات ترکیه در شرق مدیترانه و تداوم حمایت کامل تیم جو بایدن از یونان و قبرس در برابر ترکیه است.)

کشور ترکیه ,

ه) ترکیه و ایالات متحده بار دیگر حمایت قاطع خود از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین را در مواجهه با حمله غیرقابل قبول روسیه اعلام کردند. هر دو طرف متعهد شدند که برای دستیابی به صلحی عادلانه و پایدار در اوکراین، بر اساس اصول منشور سازمان ملل، به همکاری نزدیک ادامه دهند. ایالات متحده از تلاش های ترکیه در هماهنگی با سازمان ملل برای گسترش طرح غلات دریای سیاه که به ثبات قیمت مواد غذایی در سراسر جهان کمک کرده است، قدردانی کرد. (معمولاً، بیان قدردانی در مورد غلات، به این معنی است که آمریکا یک بار دیگر به مقامات ترکیه هشدار داده که تحریم علیه روسیه را دور نزنند و به زرسالاران روسی، اجازه فعالیت در بازار ترکیه داده نشود.)

و) طرفین از افزایش مداوم حجم تجارت دوجانبه استقبال و یک بار دیگر تعهد خود را برای پیشبرد مشارکت اقتصادی خود برای سرمایه گذاری از فرصت ها، تقویت زنجیره تامین انعطاف پذیر و افزایش همکاری در زمینه های علم و فناوری اعلام کردند. آنها با استقبال از رایزنی‌های منظم در مورد انرژی بین ترکیه و ایالات متحده، تمایل متقابل و هدف مشترک خود را برای کمک به امنیت انرژی جهانی از طریق مشارکت منطقه‌ای و پیشبرد همکاری در زمینه انرژی پاک پایدار، از جمله انرژی هسته‌ای غیرنظامی ابراز کردند. (نیروگاه هسته ای آک کویوی ترکیه توسط روسیه تاسیس شده و ترکیه مدتهاست تمایل دارد که ساخت یک نیروگاه هسته ای دیگر را به مهندسین آمریکایی سفارش دهد. ولی مشخص نیست که واشنگتن، نهایتاً چه تصمیمی در این مورد اتخاذ خواهد کرد.)

ز) ترکیه و آمریکا، درباره تلاش‌های مشترک برای پیشبرد همکاری‌ در مناطق دیگر گفتگو کردند و بر تعهد تزلزل ناپذیر خود برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن از جمله داعش و پ‌.ک‌.ک تاکید کردند.(چنین چیزی نشان می دهد که آمریکا همچنان به حمایت از نهادهای اقماری پ.ک.ک در شمال سوریه ادامه می دهد و آنها را با اسامی دیگری می شناسد.)

مرور کلی متن مرتبط با نشست دیپلماتیک ترکیه و آمریکا، نشان دهنده این است که اختلافات بین آنکارا و واشنگتن در همان سطح و نقاط قبلی باقی مانده و فعلاً نشانه ای از توافق دیده نمی شود. با آن که ترکیه موافقت کامل با سیاست توسعه ناتو را اعلام کرده، دولت بایدن هنوز هم برای پاسخ دادن به درخواست های اردوغان، اقدام خاصی انجام نداده و عزم خود را برای تداوم سیاست پیشین، به نمایش گذاشته است.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار