نشست مطبوعاتی امیرعبداللهیان با خبرنگاران

وزیر خارجه کشورمان در نشستی مطبوعاتی به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری ، بعدازظهر امروز کنفرانس مطبوعاتی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان برگزار شد و او به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

امیرعبداللهیان درباره دستاوردهای دیپلماسی وزارت خارجه گفت: در دولت آقای رئیسی ما در دو مسیر تلاش برای لغو تحریم‌ها و بی اثر کردن تحریم‌ها هستیم. در یک سال گذشته دولت دستاوردهای زیادی را با نگاه به آسیا نصیب کشور کرده است. در این چارچوب در حوزه دیپلماسی اقتصادی شاهد افزایش تبادلات تجاری هستیم. در یکی از کشورهای همسایه حجم تبادلات ما بالای 14 میلیارد دلار است. در حوزه سیاسی نیز روابط کشور امارات و کویت با ایران به سطح سفیر ارتقا پیدا کرد و در روزهای گذشته شاهد اعلام روابط طبیعی با عربستان بودیم.

وی ادامه داد: در جریان سفر آقای رئیسی به پکن ابتکاری توسط رئیس جمهور چین مطرح شد و مورد توافق دو کشور ایران و عربستان قرار گفت. پیشنهاد ما این بود که مدیران کل وزارت خارجه دو کشور گفتگویی را در پکن یک هفته بعد از سفر آقای رئیسی داشته باشند. در رفت و آمد پیام‌ها پیشنهاد طرف عربستانی این بود که ما خواهان گفتگوی سطح بالای امنیتی بین دو کشور هستیم و بنابراین آقای شمخانی وارد عمل شدند. در آینده نزدیک ما با وزیرخارجه عربستان دیدار خواهیم کرد و توافق داریم که مقدمات بازگشایی سفارت خانه فراهم شود.

وی در خصوص عضویت در شانگهای گفت: عضویت ایران در شانگهای و نهایی شدن آن در نشست آینده که در دهلی نو برگزار می‌شود جزو یکی از دستاوردهای ایران به شمار می‌رود. در مجلس 49 سند برای عضویت ایران در شانگهای به تصویب رسید و نهایی شد. البته ما همزمان بحث عضویت ایران در بریکس را رقم زدیم و مسائل کارشناسی آن در حال انجام است.

وزیر خارجه در خصوص توافق ایران و عربستان و حل بحران یمن گفت: آنچه که در گفتگوهای آقای شمخانی و همتای خودشان در پکن مطرح شد، در بیانیه آمده است.  ما موضوع یمن را مرتبط به مردم یمن می‌دانیم. البته تاکید بر صلح در منطقه از جمله توافقات ایران و ریاض بوده است. در مسئله مناسبات تهران و ریاض توافق داریم که روابط به حالت طبیعی خودش برگردد. در 10 روز گذشته از طریق سوئیس پیام‌هایی را تبادل کردیم و یکی از آنان اعلام آمادگی ایران برای برگزاری نشست وزرای خارجه و پیشنهاد سه مکان برای این نشست است.

 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار