نفاط ضعف و قوت بودجه؛ از نگاه واقع‌بینانه به درآمدهای نفتی تا بی‌توجهی به بهینه‌سازی مصرف سوخت

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1402 با اشاره به برخی نقاط ضعف و قوت بودجه سال آتی گفت: در کنار واقع‌بینانه بودن میزان فروش نفت، متاسفانه هیچ توجهی به بخش بهینه‌سازی مصرف سوخت صورت نگرفته که بسیار نگران‌کننده است.

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری، هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1402 مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسینم، درباره نقاط ضعف و قوت بودجه در حوزه انرژی، گفت: نقطه  قوت لایحه بودجه این است که دولت 600 هزار میلیارد تومان درامد نفتی از محل فروش نفت، گاز و میعانات نفتی در بودجه سال آتی پیش‌بینی کرده که این درآمد امکان محقق شدن دارد و با توجه به شرایط و میزان فروش نفت این عدد منطقی به نظر می‌رسد.

نقاط قوت بودجه 1402/ از رونمایی اوراق "درون‌سالی" تا تکمیل حساب واحد خزانه برای عبور از استقراض

 

وی افزود:همچنین  با توجه به مصرف بنزین و گازوئیل در داخل کشور دیگر صادرات این فراورده‌ها را در سال آینده نداریم، در نتیجه درآمدی از این محل پیش‌بینی نشده که این هم واقعی دیده شده است.

عضو کمیسیون تلفیق درباره معایب بودجه در بخش انرژی ، گفت: در بودجه به بخش بهینه سازی مصرف و صرف جویی توجه‌ای نشده که این جای نگرانی دارد و قطعا در کمیسیون انرژی بررسی‌ها را در این زمینه انجام خواهیم داد تا با ارائه پیشنهاداتی این نقص بودجه را بر طرف کنیم.

بیگی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا دولت پیشنهادی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی دارد؟ افزود: دولت در لایحه بودجه سال 1402 هیچ پیشنهادی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: در زمینه تولید برق نیز ، دولت پیش‌بینی کرده که 10 هزار مگاوات برق با استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای تولید کند، البته این موضوع در بودجه سال جاری هم بود که دولت باید برای تولید برق از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای برنامه ریزی کند، چرا که تولید این میزان برق از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای در یکسال امکان پذیر نیست اما دولت باید زیر‌ساخت‌های لازم برای تولید برق از این طریق را فراهم کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: همچنین فروش 1.4 میلیون بشکه نفت با قیمت 85 دلار پیش‌بینی شده است که امیدواریم این هم محقق شود.

انتهای‌پیام/

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار