خورشاهیان مطرح کرد؛

نوشتن درباره قهرمانان ملی ملزم به شهیدشدنشان نباشد

هادی خورشاهیان گفت: نوشتن درباره قهرمان ملی باید ادامه پیدا کند و لزوماً نباید شهید شوند و بعد درباره آن‌ها بنویسیم.

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری، نشست نقد و بررسی کتاب‌های منتشر شده در حوزه کودک و نوجوان با محوریت حاج قاسم سلیمانی همراه با معرفی کتاب «ما با تو سربلندیم» با حضور حامد محقق نویسنده و گردآورنده مجموعه شعر «ما با تو سربلندیم» و هادی خورشاهیان نویسنده در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.


قالب شعرها در مجموعه «ما با تو سربلندیم» سلیقه‌های مختلف را پوشش می‌دهد


حامد محقق درباره نحوه جمع‌آوری اشعار کتاب «ما با تو سربلندیم» گفت: در همان زمانی که خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی منتشر شد، دوستان شاعر شروع به نوشتن اشعار خود کردند؛ در گروه‌هایی که بابک نیک‌طلب در آن‌ها حضور داشت این اشعار فرستاده شد و شروع به جمع‌آوری آن‌ها کردیم. در بین کارهای دریافت شده و پس از بازخوانی آن، به ۱۸ شعر رسیدیم. یکی از ویژگی‌های مهم این مجموعه این است که اشعار اولین سروده‌های شاعران کودک و نوجوان برای شهید حاج قاسم سلیمانی است.


وی ادامه داد: تمامی این اشعار بعد از شنیدن خبر شهادت حاج قاسم و در همان لحظات اولیه سروده شده است؛ هیچ فکری با آن دخیل نیست و از حلاوت و ظرافت خاصی برخوردار هستند. این اشعار ناشی از قلیانات روحی شاعران در لحظه و «آن شاعری» است. ما در دوره رسانه زندگی می‌کنیم و این اولین بودن یکی از ارزش‌های خبری است. شاید کاری باعجله نوشته شود اما در عین حال می‌تواند کار خوبی باشد.


محقق درباره همکاری خود با انتشارات به‌نشر گفت: این مجموعه اولین اشعار شاعران در لحظه شنیدن خبر شهادت حاج قاسم بود ولی ناشر، ناشر حرفه‌ای است و الزامات نشر را می‌داند؛ بنایراین کاری با کیفیت پایین عرضه نمی‌کند. علاوه بر آن شاعران هم از گروه شاعران حرفه‌ای کودک و نوجوان هستند و آن‌ها هم الزامات شعر را می‌دانند. تمام این موارد باعث شد کار باکیفیت ارائه شود.


وی با اشاره به مناسب بودن صحبت درباره حاج قاسم سلیمانی و جنگ برای نوجوانان گفت: روانشناسان، دوران نوجوانی را لب مرز می‌دانند؛ این دوران از سلیقه‌های مختلفی تشکیل شده است. قالب شعرها در مجموعه «ما با تو سربلندیم» به نوعی‌ست که تقریباً سلیقه‌های مختلف را پوشش می‌دهد. خشونتی که در خیابان‌ها و اطراف ما رخ می‌دهد با خشونتی که در اشعار به‌کار می‌رود، متفاوت است.


محقق ادامه داد: گاهی با بیان تلخ‌ترین و ترسناک‌ترین قسمت وقایع، نکته‌ای در ذهن کودک و نوجوان جوانه می‌زند و همین نکته باعث می‌شود که درباره شهادت و رشادت‌های این راه صحبت کنیم. متأسفانه در محیط اطرافمان و فضای مجازی به حدی نمایش خشونت تکرار و دیده شده است که همین موضوع عادی شده است.


آثار منتشر شده با موضوع انقلاب و دفاع مقدس دلی نوشته می‌شوند


در ادامه هادی خورشاهیان کار در عرصه انقلاب و دفاع مقدس را بسیار پرمخاطب دانست و افزود: در کتاب‌هایی که طی این سه سال برای حاج قاسم سلیمانی نوشته شده، سابقه نوشتن درباره او بود؛ این شعرگویی‌ها از قبل شهادت شروع و بعد از شهادت رو به سوگ رفت. باید این نکته را متذکر شوم که عرصه دفاع مقدس و انقلاب، عرصه‌ای بسیار پر مخاطب است و باید در این عرصه بسیار کار شود و حتماً نیاز به جشنواره نیست.


این نویسنده درباره کیفیت کتاب‌های منتشر شده با موضوع حاج قاسم سلیمانی گفت: خیلی از آثار منتشر شده با موضوع انقلاب و دفاع مقدس سفارشی نیستند بلکه دلی نوشته می‌شوند؛ اما اکثر این کتاب‌ها شکل و شمایل مناسبی ندارند. درباره حاج قاسم سلیمانی هم عموماً به همین‌گونه است؛ اما به‌نشر این کتاب را با اشعار با کیفیت بالایی ارائه کرده است.


وی ادامه داد: شعرهای این کتاب، عموماً از سروده‌های شاعران نامی است. اشعار هم از شاعران خانم و هم از شاعران آقا است. مجموعه اشعار «ما با تو سربلندم» می‌تواند تمام مخاطب‌های مختلف را راضی نگه دارد. انتشارات به‌نشر روی این کتاب کار کرده و گرافیک بسیار قوی و جذابی دارد و هر صفحه متناسب با اشعار همان صفحه رنگ خاص دارد. نکته مهم بعدی اینکه، هر شعر شناسنامه دارد.


خورشاهیان از محبوبیت سردار دل‌ها گفت و افزود: تا چند سال گذشته حاج قاسم سلیمانی را نمی‌شناختیم؛ اما چه شد که این‌گونه در دل همه جای گرفت؟ سردار سلیمانی درباره مسائل، مثبت صحبت می‌کرد. پس توانست سردار دل‌ها هم شود. در جنگ‌های دیگر در جاهای مختلف جهان، انسان محبوبی نداریم؛ اما در سوریه حاج قاسم را داشتیم.


وی ادامه داد: انسان‌های زیادی در جاهای مختلف، سردار هستند اما کسی درباره آن‌ها شعر نمی‌گوید. چون اگر بقیه محبوب باشند، محبوبیت آن‌ها صرفاً به خاطر نقششان یا فعالیتشان است. درواقع آن شخص محبوب نیست بلکه کار آن محبوب است؛ ولی حاج قاسم را با شرایطی دوست داشتند؛ چون طرز تفکر، مهربانی، تواضع و … او را دوست داشتند. هیچ مسئله‌ای نتوانست عزت او را کم کند.


خورشاهیان در پایان درباره قهرمان‌سازی ملی گفت: نوشتن درباره قهرمان ملی باید ادامه پیدا کند و لزوماً نباید شهید شوند و بعد درباره آن‌ها بنویسیم. شاعران و نویسندگان می‌توانند کارهایی برای کسانی که هم‌اکنون حضور دارند، بنویسند. حاج قاسم را به عنوان مرد رزم و جنگ می‌شناختیم اما با گفتمانی که داشت توانست محبوب باشد. همه افراد جامعه با گرایش‌های مختلف او را دوست داشتند و دارند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار