وجود 235 پروژه نیمه‌تمام در استان کردستان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان از وجود 235 پروژه نیمه‌تمام در استان خبر داد و گفت: از این تعداد 182 پروژه مربوط به دستگاه‌هایی اجرایی و 53 پروژه در حوزه شهرداری‌ها است.

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری، ارسلان ازهاری عصر امروز در نشست تبیین بازرسی‌های برنامه‌ای بازرسی کل استان کردستان وجود پروژه‌های نیمه تمام را یکی از مشکلات استان عنوان کرد و اظهار داشت: عملیات اجرایی برخی از پروژه‌ها همچون تالار مرکزی سنندج از سال 79 آغاز شده و هنوز بعد از گذشت 22 سال به اتمام نرسیده است.

وی با اذعان به اینکه پروژه نیمه تمام جاده بانه-سوته مربوط به دهه 50  است، گفت: سال گذشته عمده اعتبارات جذب و هزینه‌ شده مربوط به حوزه‌های آب، طرح هادی، آموزش‌وپرورش و راه بوده است.

رشد 114 درصدی درآمد استان کردستان 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان با اشاره به اینکه سال 1400 رقم درآمدی استان 1100 میلیارد تومان بوده که در لایحه بودجه سال 1401 به 2500 میلیارد تومان افزایش یافت، تصریح کرد: درآمدهای این حوزه در حالی در کردستان 114 رشد داشته و جزو سومین استان برتر کشور هستیم که رشد متوسط کشوری در این بخش 64 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد درآمدها مربوط به درآمدهای مالیاتی بوده است، به نوع معافیت‌های مالیاتی اشاره کرد و افزود: وقتی یک واحد تولیدی از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شود، باید مشخص شود که در حوزه اشتغال و توسعه همه جانبه استان چه اقدامی انجام داده است.

ازهاری از وجود 235 پروژه نیمه‌تمام در سطح استان خبر داد و بیان کرد: از این تعداد 182 پروژه مربوط به 26 دستگاه اجرایی و 53 پروژه در حوزه شهرداری‌های کردستان است.

علت تعلل در اتمام‌ پروژه‌های نیمه‌تمام کردستان

وی عدم رعایت ضوابط نظام فنی اجرایی و عدم بهره‌برداری از اجرای فعالیت‌ها و طرح‌های عمرانی که هزینه آن از محل منابع عمرانی دولت تامین می‌شود، را از جمله دلایل تعلل در اتمام پروژه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: عدم تعیین تکلیف قرارداد پیمانکاران و مشاوران و افزایش هزینه‌های بالاسری در اجرای پروژه‌های عمرانی و ایجاد شکست کار در مرحله اجرایی از دیگر مشکلات این حوزه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان با تاکید بر اینکه مدیران یک پروژه را صفر تا 100 دیده و با این شرایط به پیمانکاران واگذار کنند، خاطرنشان کرد: عدم امکان دستیابی به امور شاخص‌های مورد نیاز در امور مربوط به توسعه و عدم رعایت مسئولیت‌ها در تطویل پروژه‌ها و تغییر در آیین‌نامه‌ها از دیگر علت‌های تاخیر در اجرای پروژه‌ها است، وقتی یک پروژه چندین پیمانکار را عوض می‌کند دیگر کسی پاسخ‌گو نیست.

وی با بیان اینکه پروژه‌ها متناسب با استاندارد خاصی تعریف و آیین‌نامه‌ها همزمان با شرایط روز تغییر می‌کند، عنوان کرد: برخی از پروژه‌ها در یک مقطع زمانی توجیه داشته و برخی توجیه ندارد، عدم انجام نظارت مستقیم از دیگر علت‌های تاخیر در اتمام‌پروژه‌ها است.

واگذاری انجام پروژه‌ها به یک‌سری افراد خاص

ازهاری با تاکید بر اینکه باید 235 پروژه نیمه تمام به بهره‌برداری برسد، اذعان کرد: در استان 160 مشاور از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تعیین صلاحیت گرفته، اما در 55 مشاور هستند که هر کجا می‌‌روید حضور فعال داشته و گاهی به یک و چند پروژه هم اکتفا نکرده‌اند.

وی با اذعان به اینکه 59 شرکت مهندسین مشاور در زمینه نظارت بر 538 پروژه و 69 شرکت در زمینه طراحی 229 پروژه فعالیت دارند، افزود: 405 پروژه استانی فاقد مشاور ناظر و 476 پروژه فاقد مشاور طراح است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان به قانون تعارض منافع اشاره کرد و گفت: برخی از مشاوران طراح و ناظر هستند و این هیچ مفهومی‌ ندارد. توزیع نامتناسب کار و عدم توجه به توان فنی شرکت‌های تشخیص صلاحیت شده از دیگر ایرادات این حوزه است، چرا که در جاهایی کار به کسانی سپرده‌اند که صلاحیت کار را ندارد.

انتقاد از به‌کارگیری نیروهای ناکارآمد در دستگاه‌های اجرایی کردستان

وی با انتقاد از به‌کارگیری نیروی انسانی ناکارآمد در دستگاه‌های اجرایی استان کردستان در سال گذشته گفت: یک دستگاه تخصصی تعداد زیادی نیروی انسانی غیرمرتبط به‌کارگیری کرده که هیچ معنا و مفهومی‌ ندارد.

ازهاری اعلام کرد: هم اکنون 1700 میلیارد تومان پول نقد در حساب دستگاه‌های اجرایی استان مانده است که از مدیران انتظار می‌رود که این منابع را هزینه کرده و به شهریورماه موکول نکنند، چرا که پروژه پیمانی، امانی و ترک تشریفات نخواهیم داشت.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار