پاسخ عجولانه جامعه هتلداران خراسان رضوی به استفاده از کارتخوان خیریه در یک هتل مشهد

جامعه هتلداران خراسان رضوی به گزارش خبرگزاری تسنیم درباره استفاده یک هتل در مشهد از کارتخوان مؤسسه خیریه، پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری روز گذشته گزارشی درباره استفاده یک هتل در مشهد از کارتخوان یک مؤسسه خیریه در  تسنیم منتشر شد.

به گفته حسین میرزایی رئیس سامانه اصناف کشور،‌ معافیت‌های مالی زمانی شامل حال مؤسسه خیریه می‌شود که کارتخوان‌ها و حساب‌های خود را روی سامانه تعیین شده ثبت کنند و سازمان امور مالیاتی فقط به تراکنش‌هایی معافیت مالیاتی می‌دهد که ثبت شده باشند. 

به عنوان مثال در مشهد مقدس به نام "ال..." از کارتخوان مؤسسه خیریه استفاده می‌کند که خود نمونه‌ای از این دست تخلفات است.

 پس از انتشار این گزارش، جامعه هتلداران خراسان رضوی امروز در واکنش به مطلب منتشرشده، جوابیه‌ای در اختیار  تسنیم که متن آن به شرح ذیل است: 

با عنایت به انتشار مطلبی با عنوان "کارتخوان خیریه در یک هتل مشهد؛ قانونی یا راه فرار مالیاتی؟ " در تاریخ 8 اردیبهشت ماه 1402 در توضیح عنوان شده توسط رئیس جامعه هتلداران ، نام سه هتل به عنوان نمونه‌ای از هتلهایی که متعلق به مؤسسات خیریه هستند قید شد، لیکن تعداد دقیق این مجموعه‌ها بیشتر از این تعداد بوده و به 3 هتل درج شده در متن خبر محدود نمی‌شود.

این جوابیه می‌افزاید: در خصوص هتل متعلق به خیریه امام صادق (ع)، بر اساس مستندات موجود در جامعه هتلداران، در حدود 30 سال فعالیت هتل، مشخصاً سند هتل، اساسنامه مؤسسه و پروانه بهره‌برداری صادرشده برای هتل از ابتدای فعالیت به نام مؤسسه خیریه بوده است و تمام تکالیف مالیاتی هتل نیز بر همین اساس و به همین نام انجام شده است. هتل‌ها از جمله مؤدیان مالیاتی با بیشترین تکالیف مالیاتی بوده که به ویژه در سالهای اخیر با نظارت مستمر و دقیق اداره کل امور مالیاتی استان و به طور خاص در خصوص حسابهای بانکی و دستگاههای کارتخوان به فعالیت می‌پردازند.

در پایان آمده است؛ هتلداران شهر مشهد و استان خراسان رضوی در طی سالیان متمادی و در گذرگاه‌های دشوار مختلف، همواره به شکل‌های مختلف، تمام قد در صف مقدم کمک به هم میهنان‌مان ایستاده بوده‌اند. لذا سلب اعتماد مردم به مؤسسات خیریه از طریق استفاده نادرست از کارتخوان‌ها، قطعاً در دستور کار هیچ یک از این فعالان اقتصادی نخواهد بود.

پاسخی به جوابیه عجولانه جامعه هتلداران خراسان رضوی

در بند اول توضیحات جامعه هتلداران خراسان رضوی گفته شده که 3 هتل معرفی شده در این گزارش، فقط نمونه‌ای از هتل‌های متعلق به مؤسسات خیریه بوده‌اند و تعداد این هتل‌ها بیشتر است؛ این در حالی است که اینکه در مشهد فقط 3 هتل فجر، ماندگار و دانشور توسط مؤسسات خیریه مدیریت می‌شوند، گفته و اظهارنظر آقای محمود مادرشاهیان بوده است نه ادعای   تسنیم!

نکته دیگر این است که جامعه هتلداران خراسان رضوی در جوابیه خود اعلام کرده که سند، اساسنامه مؤسسه و پروانه بهره‌برداری هتل از ابتدا با نام همین مؤسسه خیریه بوده است و تمام تکالیف قانونی نیز برهمین اساس انجام شده است، در حالی که هیچ اشاره‌ای به دلیل قانونی استفاده از کارتخوان در این هتل نکرده و حتی صراحتاً درباره استفاده کارتخوان در این هتل اعلام نظر نکرده است ولی در مقابل آقای رضایی کارشناس امور مالیاتی که در گزارش منتشرشده با  تسنیم گفت‌وگو کرده، صراحتاً اعلام کرده که کارتخوان‌های خیریه حتی در هتل‌هایی که تحت مدیریت مؤسسات خیریه هستند نیز نباید استفاده شوند زیرا محل درآمدی با محل خیریه متفاوت است.

نکته دیگر که شاید ارتباط مستقیم چندانی با جوابیه جامعه هتلداران خراسان رضوی نداشته باشد تفاوت مواضع مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی خراسان رضوی و جامعه هتلداران در مواجهه با بحث استفاده از کارتخوان خیریه در این هتل است؛ مسعود رحمانی مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی استان خراسان رضوی استفاده از کارتخوان خیریه در هتل‌ها را با وجود اعطای معافیت‌های مالیاتی بعضاً 50 درصدی بی‌معنا می‌داند اما از سوی دیگر جامعه هتلداران نظارت سازمان امور مالیاتی بر هتل‌ها به دلیل اینکه هتلداران ازجمله اصناف دارای بیشترین تکالیف مالیاتی هستند را دلیل بر عدم وقوع تخلف می‌داند.

به هرحال به نظر می‌رسد از یک‌سو انتشار لیست مؤسسات خیریه دارای هتل و همچنین اظهارنظر رسمی سازمان امور مالیاتی مبنی بر اینکه استفاده از کارتخوان‌ مؤسسات خیریه در هتل‌های تحت مالکیت و مدیریت قانونی است یا خیر، به ابهامات و شائبه‌ها در این زمینه پایان خواهد داد.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار