پروژکتور ال ای دی و انواع مختلف آن چیست؟

پروژکتور یا نورافکن ال ای دی جهت روشنایی و نورپردازی محیط‌های مختلف از جمله روشنایی محوطه ‌های بزرگ و استادیوم‌های چند ده هزار نفری تا روشنایی و نورپردازی تابلوهای کوچک استفاده می گردد.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، پروژکتور یا نورافکن ال ای دی جهت روشنایی و نورپردازی محیط‌های مختلف از جمله روشنایی محوطه‌های بزرگ و استادیوم‌های چند ده هزار نفری تا روشنایی و نورپردازی تابلوهای کوچک استفاده می‌گردد. از مزیت‌های پروژکتور ال ای دی می‌توان به ذخیره انرژی، کاهش هزینه تعمیر و نگهداری و عملکرد بهینه روشنایی و نورپردازی اشاره کرد.


جدیدترین تکنولوژی نور دنیا تا به امروز تکنولوژی LED بوده و تمامی اصطلاحات دیگر همانند SMD ، COB ، DOB و کامپکت و … به روش‌های مختلف طراحی و نصب ال ای دی‌ها اطلاق می‌گردد که برای کاربری‌های مختلف بوجود آمده اند و هیچ کدام تکنولوژی‌های جدیدتر و یا مرغوب تر نیستند !


بر خلاف تفکری که به اشتباه شکل گرفته تفاوتی در کیفیت یا راندمان انواع مختلف پروژکتور وجود ندارد و تنها عاملی که باعث افزایش شدت روشنایی، طول عمر، درخشندگی و شفافیت نور می‌گردد کیفیت و مرغوبیت چیپ‌های ال ای دی به کار رفته در آنهاست.


در ادامه به معرفی انواع مختلف پروژکتور ال ای دی خواهیم پرداخت.


پروژکتور سی او بی (COB)


پروژکتور COBمخفف عبارت (Chip On Board) است و از مجموعه‌ای از چیپ‌های ال ای دی تشکیل شده که به طور مستقیم بر روی بورد نصب می‌شود. این نوع پروژکتور ، نوری متمرکز بر سطح مورد نظر ساطع می‌کند.


پروژکتورهای سی او بی با توجه به ساختار فشرده و متمرکزی که دارند هزینه ساخت نسبتاً پایین‌تری نسبت به چراغ‌های اس ام دی دارند.


پروژکتور اس ام دی (SMD)


پروژکتور اس ام دینسبت به سی او بی بسیار کارآمدتر است. زیرا منبع نور در هر وات، لومن بیشتری تولید می‌کند و به این معنی است که آنها با وات کمتر، نور بیشتری تولید می‌کنند.


در چراغ‌های SMD بر خلاف COB خبری از یک بورد واحد نیست، بلکه چندین ال ای دی در کنار هم بر روی یک پنل نصب می‌شوند و این نوع محصولات نور را به صورت پخش و یکنواخت بر روی سطح مورد نظر ساطع می‌کنند.


همچنین آنها پرتو وسیع‌تری از نور تولید می‌کنند که در منطقه‌ای خاص بیشتر پخش می‌شود و در نتیجه برای خنک کردن گرما، مواد کمتری لازم است که به نوبه خود به معنی اقتصادی بودن آنهاست.


حال اگر بخواهیم به تفاوت SMD و COB اشاره کنیم به زبان ساده می‌توان گفت که در مدارهای اس ام دی چینش چیپ‌های ال ای دی پراکنده و در نتیجه نور پراکنده‌تری خواهیم داشت ، ولی در مدارهای سی او بی چینش چیپ‌های ال ای دی متمرکز بوده و نور خروجی متمرکز خواهیم داشت.


پروژکتور پاور ال ای دی (Power LED)


پروژکتور پاور ال ای دی به دلیل استفاده از لنز و ال ای دی‌های یک وات توانایی بالایی جهت هدایت نور و امکان ساطع کردن نور با طیف رنگی دارد. به همین دلیل عموماً از این محصولات در زمینه نورپردازی نماها و محوطه‌هایی که نیاز به نور رنگی دارند استفاده می‌گردد. لنزها وظیفه تنظیم زاویه پخش نور را برعهده دارند و زاویه پخش نور در آنها بین (۵ تا ۱۲۰ درجه) برای هر LED است.



اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار