کتاب «زندگی اینجاست» کوتاهه‌هایی از زندگی خاندان مقام معظم رهبری

کتاب «زندگی اینجاست» نوشته مهدی قزلی، امروز همزمان با روز قلم توسط انتشارات انقلاب اسلامی در تبریز رونمایی شد که کوتاهه‌هایی از زندگی خاندان مقام معظم رهبری است.

 ربه گزارش پایگاه خبری افشاگری، همزمان با روز قلم، کتاب «زندگی اینجاست» شامل کوتاهه‌هایی از زندگی آیت‌الله سیّدجواد خامنه‌ای (ره) به قلم مهدی قزلی، تازه‌ترین اثر انتشارات انقلاب اسلامی است امروز ۱۴ تیرماه در شهر تبریز در مسجد جامع این شهر با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و اولیت آستان قدرس رضوی رونمایی شد.


تبریز شهر پدری این عالم برجسته بوده و به همین مناسبت، مراسم رونمایی از این کتاب روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه، ساعت ۱۰، در مسجد جامع این شهر که روزگاری محل تحصیل و تدریس و اقامه نماز آن مرحوم و پدربزرگوارش بوده است، برگزار شد.


کتاب «زندگی اینجاست» روایت‌هایی کوتاه از زندگی پدر رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله سیّدجواد حسینی خامنه‌ای (ره) عالم وارسته و سالک پرهیزکار عصر خویش است. مرحوم سیدجواد خامنه‌ای فقیهی صاحب‌نظر بود که در عین برخورداری از ویژگی‌های مختلف عظمت علمی، معنوی و اجتماعی، همواره خود را از پرتگاه دنیاطلبی دور نگاه داشت و عمر نودساله‌اش را به نمونه‌ای شکوهمند از صفا و خلوص و معنویت بدل ساخت. این کتاب تلاش می‌کند جلوه‌ها و قصه‌هایی از حیات پرچالش، اما همواره بی‌پیرایه و سراسر آرامش این عالم وارسته را در اختیارخوانندگان خود قرار دهد.


کتاب «زندگی اینجاست» برش‌هایی کوتاه از زندگی آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای به قلم مهدی قزلی است. ایشان پدر رهبر معظم انقلاب هستند که از علما و بزرگان شناخته شده شهر مشهد بودند. قزلی در مقدمه این اثر نوشته که سلوک شخصی این عالم وارسته و تواضع ذاتی ایشان و همچنین سرتیتر خبر بودن فرزندانشان به عنوان مسؤولان جمهوری اسلامی سبب شده جایگاه علمی و عرفانی ایشان چندان شناخته شده نباشد. ایشان تحصیلات حوزوی خود را در تبریز و نجف گذرانده و از محضر بزرگانی همچون آیت‌الله قاضی طباطبایی بهره‌ها برده بودند اما برای گذران زندگی جوار مضجع شریف رضوی را برگزیدند و تا پایان عمر مبارکشان در همسایگی امام مهربانی‌ها باقی ماندند.


این اثرتلاش کرده به قدر ذره‌ای غبار غربت از چهره این شخصیت وارسته که مریدان و شاگردان بسیاری در میان بازاریان و متدینین شهر مشهد داشتند، برگیرد. در واقع می‌توان ایشان را مربی و استاد اصلی مقام معظم رهبری دانست. فردی که در علم و عمل سختگیرانه راهنمای ایشان به سوی قله‌ها بودند. در این اثر از سیره اخلاقی و تبلیغی این عالم وارسته نکات تازه و نابی فراخواهید گرفت.


کتاب «زندگی اینجاست» کوتاهه‌هایی از زندگی خاندان مقام معظم رهبری


در ادامه برشی از این کتاب را می‌خوانید:


یک بار طلبه جوانی همراه نوه آقاسید جواد رفت دیدن آقا لابه‌لای احوال پرسی و صحبت به ایشان گفت: «شما که در محضر آقای قاضی و دیگر بزرگان بودید از ایشان مطلبی بفرمایید.» جواد نگاهی به طلبه کرد و لبخندی زد حتی یک کلمه هم نگفت. طلبه جوان از این لبخند درس خودش را گرفت. انگار آقاسید جواد نمی‌خواست با نام اساتید بزرگش، خودش را بزرگ کند.


آذربایجان همواره پاسدار تشیع است


نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در مراسم رونمایی از کتاب "زندگی اینجاست" کوتاهه‌هایی از زندگی آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای، والد محترم رهبر معظم که در مسجد جامع تبریز و در روز رحلت ایشان برگزار شد، اظهار کرد: خاستگاه غیرت، ایثار، علم و بندگی اینجاست، ما باکری‌ها دادیم و اینجا مامن دلدادگی است و اینجا ما سیدجواد حسینی داشتیم و به حق که زندگی همین جاست.


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم با بیان اینکه مردان بزرگ به مانند قله‌های افراشته‌ای هستند که ما با شوق و حسرت به سوی آنها سر می‌کشیم تا از دورترین نقطه اوج‌گرایی آنها را بنگریم، ادامه داد: این‌ها همیشه در میان ما هستند و ربطی به مان ندارد، چراکه نه زمان می‌تواند آوای آنها را در گوش‌مان ببرد و نه مکان می‌تواند تصویر آنها را در ذهن ما محو کند.


نماینده ولی‌فقیه در استان خاطرنشان کرد: تاریخ همیشه زندگی‌گاه عالمان پارساست؛ چراکه عالمان صالح همچون مشعل هدایت و ادامه‌دهندگان راه ائمه اطهار (ع) هستند.


وی با تاکید بر اینکه راه این عالمان رسیدن به سفینه نجات است، گفت: خاندان بزرگ خامنه‌ای از سادات اصیل و از نسل امام چهارم هستند، این خاندان بزرگان زیادی به جامعه و تاریخ تحویل دادند که همگی در زمره و فقها هستند.


امام جمعه تبریز یادآور شد: همیشه این‌گونه اشخاص معزز هستند؛ آیت‌الله سید حسین خامنه‌ای در تبریز علاوه بر تربیت طلاب، به ارشاد مردمی و راهنمایی آنها می‌پرداخت و از او فرزندان بزرگ و پارسا که استوارهای علمی و معنوی شهر تبریز می‌باشند.


کتاب «زندگی اینجاست» کوتاهه‌هایی از زندگی خاندان مقام معظم رهبری


وی ادامه داد: آیت‌الله محمد خامنه‌ای (از مبارزان و علمای نقش‌آفرین مشروطه، امام جماعت مسجد قانلی تبریز) و آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای از فرزندان آیت‌الله حسین خامنه‌ای هستند.


آل‌هاشم متذکر شد: آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای در مشهد مقدس با صدیقه آیت‌الله میرهاشم میردامادی وصلت کرد و حاصل این ازدواج ولادت چهار پسر و یک دختر می‌باشد.


وی تصریح کرد: خدا را شاکر هستیم که امروز هدایت نظام اسلامی و رهبری نظام اسلامی توسط مقام معظم رهبری هدایت می‌شود.


نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اقدام تروریستی دشمن در ششم تیرماه سال ۱۳۶۰ برای ترور رهبر انقلاب، گفت: دشمن در این روز می‌خواست رهبری را از ما بگیرد ولی به لطف الهی ایشان ماندند و رهبری نظام مقدس اسلامی ایران و هدایت مسلمانان جهان را بر عهده گرفتند و الآن انقلاب با همان اقتدار و شجاعت رهبری می‌شود.


وی در پایان افزود: تبریز را باید دیار مؤمنان و صالحان نامید، دیار مردان مرد؛ تبریز همیشه تاریخ مرز و بوم افتخار بوده و خیزشگاه غیور مردانی بوده که در عرصه انقلاب افتخار آفریدند.


امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: آذربایجان تا انقلاب زنده است همواره پاسدار تشیع و جز لاینکف و گسس‌ناپذیر سرزمین فرهنگ و ایران اسلامی بوده و خواهد بود.


آیت‌الله سید جواد حسینی خامنه‌ای فرزند آذربایجان و متعلق به این دیار است


معاون دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای نیز در این مراسم اظهار کرد: پیامبر اعظم (ص) در حدیثی می‌فرمایند که مثل علما در زمین همانند ستارگان در آسمان هستند.


ایمان عطازاده با بیان اینکه این یک رویکرد مبارکی است که در سال‌های گذشته تحت عنوان آئین تکریم از عالمان، انجام می‌گیرد، توضیح داد: قطعاً چنین مراسم‌هایی اقدامی شایسته از تجلیل از خادمان شریعت محمدی است.


معاون دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری گفت: نکوداشت شخصیت‌های علمی و معنوی مرحوم آیت‌الله سیدجواد حسینی خامنه‌ای نیز در راستای نکوداشت علمای بزرگ است و برای معرفی یک الگوی فقیه، وجیه‌الچهره برای جامعه است.


کتاب «زندگی اینجاست» کوتاهه‌هایی از زندگی خاندان مقام معظم رهبری


وی با تاکید بر اینکه آیت‌الله سید جواد حسینی خامنه‌ای فرزند آذربایجان و متعلق به این دیار است، افزود: البته در تاریخ می‌توان دید که حضور اثربخش خاندان خامنه‌ای در دفاع از انقلاب، تمامیت ارضیت دارد.


عطارزاده ادامه داد: امروز ۱۴ تیرماه در سالروز این زاهد متقی آئین رونمایی از کتاب زندگی ایشان هستیم، "کتاب زندگی اینجاست" کوتاهه‌هایی از زندگی مرحوم آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای به قلم مهدی قزلی نگارش شده است.


وی خاطرنشان کرد: این کتاب روایت یک عالم زاهد و متقی است که در طول حیات خود هرگز از ساده‌زیستی و زندگی بی‌تکلف در کنار مردم را ترک نکرد.


معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب یادآور شد: البته پس از برگزاری این رویداد فاخر فرهنگی و رونمایی از کتاب زندگی اینجاست در تبریز، به زودی آئین نکوداشت مقام علمی آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای را در مشهد مقدس برگزار خواهیم کرد و در این مراسم از مجموعه مکتوبات ایشان هم رونمایی خواهد شد.


کتاب «زندگی اینجاست» کوتاهه‌هایی از زندگی خاندان مقام معظم رهبری


آقا سیدجواد خامنه‌ای یک کوه بود


نویسنده این کتاب نیز گفت: زندگی اینجاست اشاره بر وجود نازنین امام رضا (ع). اینجا منظور جا نیست بلکه جوار حرم امام رضا (ع) است. حال اسم کتاب زندگی اینجاست، نیز به مکان و زمان ندارد بلکه بسته به خود انسان دارد.


مهدی قزلی در توضیح علت و دلایل نوشتن این کتاب گفت: ابتدا علاقه‌ای به نوشتن این کتاب نداشتم ولی دست روزگار دست هم داد و من را با آقا سید جواد خامنه‌ای آشنا کرد و هرچه گذشت بیشتر با ظرفیت‌های او آشنا شدم! البته در جامعه نیز حس می‌کردم کمتر به این داشته‌های عالمی ربانی و فقیهی زاهد اشاره شد بود که به خاطر سلوک معنوی ایشان و اخلاق سلوکی او هم این اجازه را نمی‌داد که بیشتر خود را به جامعه معرفی کند.


نویسنده کتاب زندگی اینجاست، گفت: او مردی پارسا، عالم، زاهد بود و دوران زندگی ایشان هم عجایب داشت چراکه او دوران مشروطه را زیست و در تبریز و مشهد درس خواند و در پایان زندگی‌شان هم انقلاب اسلامی ایران را درک کرد.


وی ادامه داد: زندگی ایشان می‌تواند یک رمان بزرگ و واقعی از آنچه گذشت باشد. او در روزگاری زیست که امکان ضبط زندگی برای علما فراهم نبود.


قزلی خاطرنشان کرد: کوه، از دور شبیه حجم ساده است، ارتفاعی که در چشم کوچک ما کوچک می‌شود ولی وقتی نزدیک شوی می‌بینی چه پیچیدگی‌هایی دارد، دره دارد، تپه دارد، رود دارد و خیلی بزرگ‌تر از آن چیزی است که ما از دور می‌دیدیم و حال آقا سید جواد همانند یک کوه است که وقتی نزدیکش می‌شوی تازه به بزرگی او، ساده‌زیستی او، مردم‌داری او، خانواده دوستی او و هزاران چیز دیگر آشنا می‌شوی؛ به راستی که آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای یک کوه بود.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار