گزارش تسنیم از رونمایی ‌کتاب «زندگی اینجاست»/ روایتی از زندگی آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای

مراسم رونمایی از کتاب «زندگی اینجاست» با حضور علما، اندیشمندان، ائمه جمعه شمالغرب کشور، خانواده شهدا، میهمانان خارجی از کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، روسیه و گرجستان برگزار شد.

 به گزارش پایگاه خبری افشاگری، مراسم رونمایی از کتاب «زندگی اینجاست» که روایتی از زندگی آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای است، پیش از ظهر امروز با حضور علما، اندیشمندان، ائمه جمعه شمالغرب کشور، خانواده شهدا، میهمانان خارجی از کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، روسیه و گرجستان، همه طیف‌ها و سلایق سیاسی و اجتماعی، اصحاب فرهنگ و هنر و اقشار مختلف مردم در مسجد جامع تبریز به عنوان یکی از مراکز تدریس و اقامه نماز والد مکرم مقام معظم رهبری برگزار شد.

حضور اثربخش خاندان خامنه‌ای در دفاع از اسلام

ایمان عطارزاده، معاون دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در ابتدای این مراسم با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای و رونمایی از کتاب «زندگی اینجاست» اظهار داشت: رویکرد مبارکی که در سال‌های گذشته تحت عنوان آئین تکریم و تجلیل از عالمان دین و علمای بلاد در شهرهای مختلف کشور شکل‌گرفته، اقدامی شایسته در تجلیل از مقام معنوی و علمی خادمان شریعت محمدی (ص) است.

وی افزود: نکوداشت شخصیت علمی و اجتماعی مرحوم آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای در ادامه همین مسیر و معرفی و بزرگداشت علمای اسلام است، یعنی معرفی الگو و شاخص برای آحاد جامعه‌ای که طالب کمال و هدایت است.

معاون دفتر حفظ و نشر آثار ‌آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ادامه داد: آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای فرزند آذربایجان و متعلق به این دیار پرافتخار است. بررسی تاریخ معاصر این منطقه مؤید آن است که حضور پررنگ و اثربخش خاندان خامنه‌ای در دفاع از اسلام عزیز، تمامیت ارضی ایران و عشق به آذربایجان ریشه در هویت اسلامی و ایرانی این خانواده اصیل و مجاهد دارد.

عطارزاده در رابطه با کتاب «زندگی اینجاست» خاطرنشان کرد: کتاب «زندگی اینجاست» کوتاهه‌هایی از زندگی مرحوم آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای است که به قلم آقای مهدی قزلی نگارش شده و روایت ساده و صمیمی از زندگی عالمی عامل، مجتهدی مبرز، زاهدی متقی است که در طول 93 سال حیات پربرکتش، هرگز ساده زیستی، دوری از تظاهر و زیست صمیمانه و بی‌تکلف کنار مردم را ترک نکرد.

‌«زندگی اینجاست» به سبک زندگی آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای اشاره دارد

مهدی قزلی، نویسنده کتاب «زندگی اینجاست» در ادامه این مراسم، با اشاره به جایگاه و ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای اظهار داشت: کتاب «زندگی اینجاست» به وجود نازنین امام رضا (ع) اشاره دارد. اما واقعیت این است که مسئله این کتاب، سبک زندگی است که به جا و مکان خاص مرتبط نیست.

وی افزود: سبک زندگی آقا سید جواد چیزی است که در همه جای جهان می‌توان از آن استفاده کرد و نسبتی به تبریز، قم، نجف، تهران، مشهد ندارد بلکه متناسب با وجود انسان است.

قزلی در ادامه بخشی از ابتدای کتاب «زندگی اینجاست» را قرائت کرد و سبک زندگی و منش آیت الله سید جواد خامنه‌ای را الگویی برای جامعه دانست.

‌تبریز در تاریخ این مرزوبوم همیشه افتخارآفرین بوده است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید‌محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام‌جمعه تبریز در این مراسم با اشاره به تاریخ پرافتخار تبریز در عرصه‌های مختلف اظهار داشت: زندگی بزرگان برای ما چشمه سار روان از فضیلت‌ها و پندآموزی، امید و ایمان که هیچ‌گاه جوشش آن کاستی نمی‌گیرد.

وی افزود: مردان بزرگ به مانند قله‌های افراشته‌ای هستند که ما با شوق و حسرت به سوی آن‌ها صف می‌کشیم تا در دورترین نقطه اوج گرایی آنان را بنگریم. اینان همیشه با ما هستند اگر چه در میان ما فاصله‌هایی دور از زمان و مکان وجود داشته باشد. چون نه زمان می‌تواند آوای آنان را در گوش ما خاموش کند و نه مکان می‌تواند صورتشان را از ذهنمان محو سازد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل هاشم ادامه داد: از این رو می‌نگریم که بالاترین و تأثیرگذارترین شیوه‌های آموزشی و پرورشی و بهترین راه گسترش دانایی و توانایی، ترسیم زندگانی انسان‌های فرهیخته و پیشگامان همیشه جاوید عرصه علم و ایمان است. عالمان صالح، میراث دار انبیا هستند، سر در آسمان دارند و پای در زمین. در دستی کتاب را چون مشعل هدایت بر افروخته‌اند و دست دیگر را به یاری گم‌گشتگان برآورده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: خاندان بزرگ خامنه‌ای از سادات اصیل حسینی و از نسل پاک امام چهارم، حضرت امام سجاد (ع) هستند.یکی از فرزانگان بزرگ این خاندان که تجلی بارز و آینه تمام نمای عالمان صالح به شمار می‌رود، آیت‌الله سید حسین خامنه‌ای تبریزی، فرزند سید محمد تفرشی، از علما و فقهای به نام شهر تبریز بوده‌اند. وی در حدود 1260 هجری قمری در خامنه به دنیا آمد و بعد از تحصیلات مقدماتی در خامنه و تبریز به نجف اشرف عزیمت کرد و بعد از تحصیل در این شهر، در زمره اساتید آن حوزه قرار گرفت و پس از 20 سال تحصیل و تدریس در نجف، در سال 1316 قمری به تبریز بازگشت.

وی افزود: آیت‌الله فاضل شربیانی در بازگشت آیت‌الله سید حسین خامنه‌ای به تبریز، نامه‌ای به آیت‌الله میرزا حسن مجتهد تبریزی نوشته و شخصیت آیت‌الله خامنه‌ای را توصیف می‌کند. معلوم است همیشه این‌گونه اشخاص معزز از آن خانواده جلیله، کمال اکرام و تمجیدات را دیده و خواهند دید. آیت‌الله سید حسین خامنه‌ای در تبریز همزمان با تدریس و تقویت طلاب، به ارشاد مردم و وظایف شرعی مشغول شده و ظهرها در مسجد جامع تبریز و شب‌ها در مسجد کریمخان به اقامه نماز جماعت می‌پرداخت.

امام‌جمعه تبریز با اشاره به خانواده آیت‌الله خامنه‌ای در تبریز خاطرنشان کرد: از آیت‌الله سید حسین خامنه‌ای فرزندان دانشمند و پارسا به یادگار مانده که هر کدام از استوانه‌های علمی شهر تبریز به شمار می‌روند. فرزند بزرگ ایشان آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای از شاگردان آیت‌الله اصفهانی و آیت‌الله آخوند خراسانی بود. وی در تحولات سیاسی تبریز مقارن با انقلاب مشروطیت، خود از علمای نقش‌آفرین مشروطه بود و مدت‌های مدیدی امامت مسجد خونی تبریز را بر عهده داشت.

آل هاشم ادامه داد: فرزند دوم آیت‌الله سید حسین خامنه‌ای، فقیه بزرگوار آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای است. وی از استوانه‌های علم و عمل و زهد و تقوا و نمونه روزگار بوده و در یکی از مهم‌ترین ایام تاریخی تبریز در سنین نوجوانی، مقارن با آغاز نهضت مشروطیت، برخی رویدادهای مهم از جمله مصلوب کردن بزرگان تبریز در روز عاشورا به وسیله روس‌ها به چشم خود دیده بود. در عظمت روحی ایشان همین بس که رفیق دیرینه‌اش آیت‌الله میرزا علی غروی علیاری می‌فرمود، در باب اعتقادات به اصول شیعه اثنی عشری التزام داشت در تخلق حلم و بردباری گوی سبقت را از همگان ربوده، در مردم‌داری و سلوک با فقرا زبانزد خاص و عام بود.

وی افزود: آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای در مشهدمقدس با بانو میردامادی، دختر آیت‌الله سید هاشم میردامادی که از علمای به نام مشهد بودند، وصلت نمود که حاصل این ازدواج مبارک، ولادت چهار پسر و یک دختر است. اسامی سه تن از آن بزرگواران که از ستاره‌های درخشان آسمان علم و فضیلت هستند به ترتیب آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای و رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای و حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به اهداف شوم دشمنان گفت: خداوند را شاکر هستیم که امروز هدایت و رهبری نظام اسلامی ما توسط مقام معظم رهبری انجام می‌گیرد. در ششم تیرماه سال 1360، دشمن می‌خواست مقام معظم رهبری را از ما بگیرد اما به لطف الهی ایشان ماندند و رهبری نظام اسلامی ایران و هدایت مسلمانان جهان را به عهده گرفتند و امروز ما شاهد هستیم که انقلاب ما با همان صلابت و شجاعت و اقتدار زمان حضرت امام خمینی (ره) رهبری می‌شود.

آل‌هاشم در پایان گفت: تبریز را باید دیار مؤمنان و صالحان نامید. دیار مردانِ مرد، تبریز در همیشهِ تاریخ این مرزوبوم افتخار بوده و خیزشگاه غیور مردانی که در عرصه‌های گوناگون افتخار آفریده‌اند. آذربایجان و تبریز تا ملت ایران زنده است، تا قامت بلند سبلان برپاست و تا سرود عاشقانه شهریار به محضر مولای متقیان امام علی (ع) بر لب پیر و جوان جاری است، همواره پاسدار تشیع و جزو لاینفک و گسست ناپذیر سرزمین، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و شیعه بوده، هست و خواهد بود.

‌جامعه به نماد و الگوهای صحیح و هویت‌ساز نیاز دارد

حجت الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در پایان این مراسم با بیان اینکه ایران یک قله دارد که در همه دنیا شناخته‌شده و آن‌هم قله دماوند است، اظهار داشت: اما تبریز سه قله دارد، که قله دماوند با همه بزرگی و عظمتش در برابر این سه قله خاشع است. در حوزه فقه و فلسفه، عرفان و حکمت، تبریز در قله است.

وی افزود: میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، میرزا علی آقا قاضی طباطبایی، علامه طباطبایی، علامه امینی و... هر کدام از این‌ها قله‌اند، و قله دماوند صد برابر هم که بشود، در برابر این قله‌ها خاشع است. در حوزه شعر و ادب، صائب تبریزی، شهریار و دیگر بزرگان این شهر در قله هستند. در حوزه جهاد، مبارزه و مقاومت، ستارخان، باقرخان، شیخ محمد خیابانی، آیت‌الله قاضی طباطبایی، شهدای دفاع مقدس، شهید باکری‌ها و... حضور دارند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: مرحوم شهید مطهری می‌فرماید چون ملاصدرا در شیراز نفس کشیده و نفس ملاصدرا در این شهر است. حالا تبریز نه یک ملاصدرا و نه فقط قله فلسفه و یک بحث، بلکه در فقه و اصول و تفسیر، جهاد، مبارزه، شعر و ادب سرآمد است.

مروی با اشاره به برگزاری مراسم رونمایی از کتاب «زندگی اینجاست» خاطرنشان کرد: امروز شاهد برگزاری مراسمی برای عالم بزرگ ولی ناشناخته هستیم. حدود 10-15 سال قبل که در تهران بودم، خدمت آقازاده‌های رهبر معظم انقلاب عرض کردم که من خدمت پدربزرگ شما نرسیدم ولی از زمانی که در مشهد هستم و با رفت‌وآمدی که با علما و زعمای حوزه دارم، فهمیدم مرحوم آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای شخصیت بزرگی بوده اما این بزرگی تحت‌الشعاع فرزند بزرگوارشان قرار گرفته است و حق ایشان را ادا کنید چرا که ایشان ناشناخته هستند.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای گفت: این‌ها الگو و اسوه هستند. برگزاری این‌گونه مراسم‌ها و محفل‌ها یک امر تشریفاتی و تزئینی نیست. تجلیل از این‌ها، تجلیل از علم، فقاهت، تقوا و زنده کردن فضیلت‌های بشری است. در واقع بحث یک شخص و یک نفر و یک عالم نیست. بحث احیا و زنده کردن و زنده نگه‌داشتن فضیلت‌های بشری است. این‌ها الگو هستند و باید این الگوها را به جامعه معرفی کنیم. ما بایستی این نمادها که هویت‌ساز بوده و هویت یک جامعه دینی، ارزشی و فضیلت‌مند را می‌سازند، معرفی کنیم.

مروی ادامه داد: هر جامعه‌ای برای خودش الگوها و نمادهایی دارد. آن کشورهایی که نماد، بزرگ و قهرمان ندارند، به وسیله افسانه‌های هنری، کتاب، رمان، فیلم و... اسطوره‌سازی کرده و به جامعه خودشان هویت و شخصیت می‌دهند. یا اگر ندارند، قهرمان‌های دیگر کشورها را سرقت نموده و از آن خودشان می‌کنند که ما در این زمانه با آن مواجه هستیم. چرا فلان شاعر و عارف بزرگ را سرقت کرده و به نام خود ثبت می‌کنند؟ این که نفع مادی برای آن‌ها ندارد، بلکه آن هویتی که از قِبل این بزرگ و قهرمان به جامعه خود می‌بخشند، با هیچ پول و سرمایه‌ای قابل تدارک نیست.

وی افزود: انسان‌ها نیاز به الگو دارند. قرآنی که بر اساس فطرت انسان‌ها است هم به الگو و اسوه خوب اشاره می‌کند. مردم دنبال نماد و قهرمان‌ها هستند و با این‌ها شخصیت خود را می‌سازند و تعریف می‌کنند. پس قرآن از این امر مهم غفلت نکرده است. الگو، نماد و قهرمانی می‌خواهید که توسط او هویت پیدا کنید؟ نبی اکرم (ص) است.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: بر اساس آیات الهی، فقط انبیا هویت‌ساز نیستند و کسانی که در مکتب تربیتی انبیا رشد کردند هم هویت‌ساز هستند. کسانی که در مکتب حضرت محمد (ص) تربیت شده‌اند نیز هویت‌ساز هستند. پس بایستی برای جامعه‌ای که دنبال هویت هستند امثال این برنامه را زیاد داشته باشیم. اگر ما الگوهای صحیح، الهی و ارزشی و... معرفی نکنیم، بدخواهان و راهزنان اعتقادی و فکری، الگوهای بدلی در ذهن جوانان ما ایجاد خواهند کرد.

آیت‌الله مروی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دشمنان به منظور بی‌هویت کردن جوامع مختلف گفت: دشمنان بشریت برای اینکه بر جوامع سلطه پیدا کنند، اول هویت آن‌ها را از بین می‌برند. فرعون زمینه‌سازی نموده و مردم زمان خودش را حقیر و کوچک کرده و هویتشان را گرفت و زمانی که آن‌ها بی‌هویت شدند، از او اطاعت کردند، لذا وقتی وی ادعای خدایی کرد، مردم پذیرفتند.

وی افزود: امروز دشمن به دنبال این است که جامعه ما، مردم ما و به خصوص نسل جوان ما را بی‌هویت کند، وقتی به این هدف رسیدند، جامعه نمی‌تواند نماد و الگو نداشته باشد، بر این اساس الگوهای خسارت بار را برای جوانان ما درست می‌کنند. در اغتشاشات سال گذشته دیدیم که عده‌ای برای دشمنان سیاهی‌لشکر شدند. در این اغتشاشات شعارها یک شعار بود و آن‌ها می‌خواستند نماد حکومت دینی، جامعه انقلابی، ارزشی، مجاهد، مقاوم، مبارز و... که ولایت‌فقیه است را بزنند. وقتی هم که آن را مورد هجمه قرار دادند، هویت جامعه فرو می‌ریزد و وقتی هویت جامعه فرو ریخت، یک هرزه بد سیرت را پیدا کرده و آن‌ها را عنوان نماد جلوه می‌دهند. یک نماد بدلی، پست و حقیر را معرفی می‌کنند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: پس ما باید با برگزاری این‌گونه مراسم‌ها و مشابه آن‌ها به جوان‌هایمان و به نسل‌های مختلف الگو داده، نمادها را معرفی نموده و هویت‌های ارزشی بدهیم. وقتی جوان بسیجی ما در دفاع مقدس بر پیشانی‌بند خود یاحسین، یازینب و... می‌نویسد، برای نشان دادن هویت خود است. وقتی که هویت حسینی، علوی و فاطمی می‌شود، از داخل آن باکری، همت، خرازی‌ها، بروجردی‌ها و حاج قاسم سلیمانی‌ها ظهور می‌کنند. آن هویت این‌ها را به جامعه تحویل می‌دهد و دشمن نمی‌خواهد این چنین شود.

مروی خاطرنشان کرد: ممکن است کسی بگوید یک پیرمردی سال‌ها قبل فوت کرده است، چه چیز او را برای جوانان معرفی کنیم، این نسل جوان یک چیز دیگر را می‌خواهد. ارزش‌ها و فضیلت‌ها مشمول مرور زمان نمی‌شود و این‌گونه نیست که بگوییم یک روزی دروغ گفتن ناپسند و صداقت پسندیده بوده اما امروز برعکس شده است. زمانه و افراد تغییر می‌کند و اما اصول اخلاقی و... در هیچ جامعه‌ای حتی جامعه غیر ایمانی تغییر نمی‌کند.

وی در پایان گفت: از سوی دیگر این الگوها دوران مختلف زندگی را داشته و تجربه کرده‌اند و باید همه این‌ها را باهم دید چرا که این عالم به یک باره به قله اخلاق و علم، زهد و تقوا نرسیده بلکه دوره‌های مختلف زندگی خود را با پاکیزگی، تقوا و... طی کرده تا به این نقطه رسیده است. بنابراین بایستی الگوها و نمادهای خوب و درست را به جامعه و جوانان معرفی کرده و شناساند.

پس از سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی، استاد ولی‌الله کلامی سروده‌های جدید خود خطاب به ولایت و پدر مقام معظم رهبری را قرائت کرده و در پایان مراسم از کتاب «زندگی اینجاست» و دو سند تاریخی جدید و مهم از فقاهت و اجتهاد آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای رونمایی شد.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار