نسخه داعش در افغانستان چگونه پیچیده می‌شود؟

انتشار اخبار تهدید اماکن دیپلماتیک کشورهای ایران، هند و چین در کابل، توسط گروه تروریستی داعش با هدف بزرگنمایی پتانسیل این گروه، حاکمیت کابل را با این سؤال مواجه کرده است که آنان برای برچیدن بساط داعش در این کشور باید چه مسیری را بپیمایند.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری شامگاه دیروز دوشنبه اهالی منطقه هشتم امنیتی در شرقِ شهر کابل، شاهد درگیری و صدای رد و بدل شدن گلوله میان نیروهای امنیتی و افرادی بودند که در یکی از منازل مسکونی این منطقه پناه گرفته بودند.

ساعاتی بعد و پس از اتمام درگیری‌ها، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت سرپرست افغانستان اعلام کرد که درگیری در منطقه «کارته نو» کابل میان نیروهای امنیتی و عناصر داعش از جمله چند تبعه خارجی این گروه بوده است که در نا امنی‌‎های اخیر شهر کابل دخیل بوده‌اند.

عملیات شامگاه دیشب نیروهای امنیتی افغانستان علیه یک مرکز داعش را می‌توان نخستین پاسخ عملی به تحرکاتی دانست که طی 10 روز گذشته بار دیگر نام گروه تروریستی داعش را در عرصه تحولات افغانستان بر سر زبان‌ها انداخته بود.

موج جدید اخبار درباره فعالیت‌های احتمالی گروه تروریستی «داعش» در افغانستان به این ترتیب، داغ شد:

1. یکشنبه 16 بهمن رسانه‌های فعال در حوزه تحولات افغانستان اعلام کردند سفارت عربستان سعودی در کابل تخلیه شده و 19 دیپلمات آن با یک پرواز اختصاصی راهی ریاض شده‌اند. اولین گمانه‌زنی درباره چرایی این اقدام نیز افزایش تهدیدات تروریستی علیه نمایندگی سیاسی عربستان و کارمندان آن بود. هر چند که برخی تحلیلگران آن را گامی برای تحمیل خواسته‌های سعودی به دولتمردان کابل می‌دانستند.

2. به فاصله یک روز بعد از خبر تعطیلی سفارت عربستان، نمایندگی سیاسی کشور امارات نیز بدون هیچ توضیحی تعطیلی خود را در کابل اعلام کرد! دراین‌باره نیز گفته شد، ترس از حملات تروریستی عامل بسته شدن نمایندگی سیاسی امارات در کابل بوده است.

3. خبر تهدید سفارتخانه‌های ایران، چین و هند در کابل به عنوان سه کشور مهم منطقه که تعاملاتی را با دولت سرپرست افغانستان دارند، نیز یکی از پربازدیدترین اخباری بود که روز جمعه 21 بهمن در رسانه‌ها منتشر شد.

نکته حائز اهمیت درباره این خبر، منبع منتشر کننده آن بود؛ این‌بار یک رسانه غربی، یعنی خبرگزاری «بلومبرگ» بود که به نقل از مقامات سازمان ملل گزارش داد داعش سفارت‌های چین، هند و ایران را در افغانستان تهدید کرده است. گزارش بلومبرگ افزوده بود مقامات سازمان ملل گفته‌اند که داعش با این تهدید سعی می‌کند طالبان را از کشورهایی که متحد دیپلماتیک طالبان به حساب می‌روند، منزوی کند.

به دنبال انتشار این خبر، برخی فضاسازی‌ها که به نفع گروه تروریستی «داعش» تحلیل شد، خبر از بسته شدن سفارت روسیه در کابل می‌داد؛ البته مسکو در کوتاه‌ترین زمان ممکن به این خبر واکنش نشان داد و «ضمیر کابلوف» مدیر بخش دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه و نماینده ویژه این کشور برای افغانستان شایعات درباره برنامه این کشور برای مسدود کردن سفارت خود در کابل را تکذیب کرد.

کابلوف در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه برنامه‌ای برای تعطیلی سفارت خود در کابل دارد یا خیر؟ به خبرگزاری «تاس» گفت: حتی فکر چنین اقدامی به ذهن ما خطور نکرده است!

4. توماس نیکلاسون نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، روز گذشته(24 بهمن) به نقل از مقامات هندی مدعی شد که مقامات این کشور نگران فعالیت گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان بوده و آن‌ها را تهدیدی برای خود می‌شمارند؛ این گفته‌های نیکلاسون نیز اذهان را به سمت شاخص‌ترین گروه تروریستی فعال در افغانستان، یعنی «داعش» سوق می‌داد.

کاردار انگلیس در کابل: بی‌ثباتی در افغانستان منجر به احیای داعش خواهد شدآمریکا: نیاز باشد داعش را در افغانستان مورد هدف قرار می‌دهیم

 

در مقابل این خط رسانه‌ای، دولت طالبان ابتدا موضعی مشابه اتخاذ کرد و از طریق رسانه‌های جمعی به پاسخگویی پرداخت.

در ابتدا ذبیح‌الله مجاهد در واکنش به خبر تهدید سفارتخانه‌های ایران، چین و هند از سوی گروه تروریستی داعش، عنوان کرد که «داعش» در قواره و اندازه تهدید سفارتخانه‌ها و مراکز دیپلماتیک نیست و کابل بر تحرکات این گروه اشراف کامل داشته و مانع هرگونه ناامنی برای اتباع دیگر کشورها به ویژه نمایندگان و مراکز دیپلماتیک خواهد شد.

عملیات شامگاه دیشب، در شرق کابل نیز اقدام عملی نیروهای طالبان علیه شماری از افراد گروه تروریستی داعش بود که به گفته «مجاهد»، این هسته داعش در ناامنی‌ها و عملیات‌های تروریستی اخیر انجام شده در شهر کابل، دست داشته‌اند.

تا اینجای کار جدای از تحلیل چرایی ایجاد موج جدید رسانه‌ای در مورد پتانسیل گروه تروریستی داعش برای ایجاد نا امنی در افغانستان، به نظر می‌رسد اوضاع آرام شده است؛ روسیه بستن سفارت خود در کابل را رد کرده است؛ حسن کاظمی قمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل اعلام کرده است ایران می‌تواند تجربیات خود در مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله «داعش» را در اختیار کابل بگذارد؛ هند نیز علی‌رغم آنچه نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان به نقل از دهلی‌نو مبنی بر نگرانی هندی‌ها از فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان، اعلام کرده است که در هیچ شرایطی مردم افغانستان را تنها نخواهد گذاشت.

لذا اگر هدف موج رسانه‌ای جدید، ترساندن کشورهایی باشد که در سطوح مختلف راه تعامل با دولت کنونی افغانستان را در پیش گرفته‌اند، با واکنش‌‎هایی که به آن‌ها اشاره شد، این ترفند تا اینجا راه به جایی نبرده و عقیم مانده است.

اما با تأمل بیشتر و با مرور تهدیداتی که به ویژه در فضای مجازی از طریق ارائه ویدئوکلیپ‌های کوتاه توسط تیم رسانه‌ای «داعش» و با خطاب قرار دادن حاکمیت کابل، منتشر می‌شود، باید گفت ماجرای تقابل «طالبان» و «داعش» با عملیات‌های مشابه آنچه شامگاه دیشب نیروهای امنیتی افغانستان در شرق پایتخت این کشور انجام دادند به پایان نخواهد رسید و دامنه تقابل و رویارویی فراتر از پایتخت و پُر حجم‌تر از آنچه تا کنون بوده، خواهد بود.

سؤال اینجاست که اگر حاکمیت فعلی افغانستان بخواهد، نقطه پایانی بر فعالیت این گروه در افغانستان بگذارد، چه مسیری را و چگونه باید طی کند؟

به تعبیر دیگر، اگر «طالبان» بخواهند «نسخه داعش را در افغانستان بپیچند»، چه سازوکاری را باید اتخاذ کنند؟ پاسخ به این پرسش را در بخش دوم این یادداشت دنبال کنید.

 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار