عدالتخواهی حاج حیدر

حیدر رحیم پورازغدی، از مجاهدین و مبارزین سیاسی پیش از انقلاب، الهام بخش عدالت خواهی اخلاقی و سازنده بود.

به گزارش پایگاه خبری افشاگری، حیدر رحیم پورازغدی، پدر حبیب و حسن رحیم‌پور ازغدی از مبارزین سیاسی پیش از انقلاب بود که تا همین اواخر همراه با تشکل‌های دانشجویی و طلاب مشهد، به فعالیت‌های سیاسی درون گفتمانی می‌پرداخت. ایشان پس از سال‌ها مجاهدت، روز گذشته در سن ۸۹ سالگی دعوت حق را لبیک گفتند که به این منظور روزنامه صبح نو گزارشی از زندگی ایشان منتشر کرده است:


استاد حیدر رحیم‌پورازغدی، فعال سیاسی انقلابی بود. ازغدی از مبارزان سیاسی در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت، انقلاب۱۳۵۷ و قیام امام خمینی (ره) در سال۱۳۴۲ تا پیروزی انقلاب بوده است. او از یاران و همرزمان دکتر علی شریعتی در جریان مبارزات انقلاب بود. او در سال‌های اخیر در فعالیت‌های سیاسی به همراه تشکل‌های دانشجویی و طلاب مشهد حضور داشته است.


وی پدر استاد حسن رحیم‌پور ازغدی است. ازغدی پیش از انقلاب به همراه استاد محمدتقی شریعتی، پدر دکتر علی شریعتی ازجمله ارکان مبارزات نهضت ملی در خراسان محسوب می‌شدند. وی از اعضای نهضت آزادی ایران در سال‌های قبل و آغاز انقلاب در منطقه خراسان بود که با پیروزی انقلاب و اختلاف نهضت آزادی با نهضت امام خمینی(ره) به نفع امام خمینی (ره) از نهضت جدا شد. در سال‌های دهه۷۰ وی مقالاتی در نشریات مختلف ازجمله هفته‌نامه صبح می‌نگاشت.


یکی از آثار وی کتاب‌های «تلخ‌ترین نوشته من» و «از انجمن پیروان قرآن تا انجمن حجتیه» سیر تحول انجمن‌های دینی از شهریور ۱۳۲۰ تاکنون است. استاد رحیم‌پور از دوستان نزدیک رهبر معظم انقلاب، استاد محمدرضا حکیمی، آیت‌الله جوادی آملی و برخی علما و منزل وی پایگاه انقلابیون و فعالان فرهنگی و دانشجویی در مشهد است.


آثار رحیم‌پور
سنت چیست؟ سنی کیست؟ پشت کوه قاف: نقدی بر درماندگی شورای عالی فرهنگ، نامه‌های حیدر (صد مقاله در ده رساله)، تلخ‌ترین نوشته من و از انجمن پیروان قرآن تا انجمن حجتیه آثار مرحوم حیدر رحیم‌پورازغدی است.«سنت چیست؟ سنی کیست؟» طلیعه این اثر نهیبی بر سر سنت‌ناشناسان مسوول دارد که از وزیر کشاورزی تا معاون وزارت اقتصاد، مدیر امور دام کشور و بسیاری دیگر برای نمونه انتخاب شده‌اند که لغت سنت را مترادف با کهنگی، خیال‌پردازی، زمان مصرف گذشتگی، عوامانه و ابتدایی و غیرمنطقی و غیرفنی بودن پنداشته‌اند، حال آنکه نویسنده «سنت» را توأم با طراوت همیشگی و پویایی می‌داند و روشی که به گذشت زمان و تغییر مکان نقصانی در آن پدید نیاید و همراه و همخوان با فطرت بیدار انسانی و شریعت الهی است؛ بنابراین وی نوروز و نیز عاشورا را ازجمله سنت‌هایی می‌شمارد که طراوت آن‌ها در تاریخ همواره زنده مانده است.


در بخشی از مقدمه این کتاب با اشاره به نقش صهیونیزم جهانی در تحریف ادیان و نیز سنت‌های اسلامی و صدور فتواهایی مانند جهاد نکاح می‌خوانیم: «امروزه آخوندهای وهابی دست‌ساز انگلستان مرتجعانه‌تر از کشیشان قرون وسطی به اسلام‌شناسی می‌پردازند تا که فردا بتوانند به یاری سنت‌هایی که خود برای مسلمانان ساخته‌اند فرزندان اسلام‌نشناس‌شان را از اسلام و سنت‌های حقیقی اسلام متنفر سازند.» رحیم‌پور همچنین با احترام، مخاطب سخنش را مؤمنان پیرو یکی از ائمه چهارگانه اهل تسنن معرفی می‌کند و حساب آنان را از وهابیت و تکفیری‌های مسلمان‌نما و مسلمان‌کش و اسلام‌برانداز جدا می‌کند که: «امام و مذهب وهابیان را امپراتور کبیر بریتانیا که تا قرن نوزدهم نماینده بزرگ صهیونیزم جهانی بود آفریده است و عبدالوهاب را به یاری شمشیر سعودیان و ریختن خون هزاران مسلمان بر کرسی امامت نشانده است.»


فراتر از یک روشنفکر
مرحوم ازغدی دوسال پیش گفت‌وگویی تفصیلی با «تسنیم» انجام داده بود که بیشتر آن حول محور رفاقتش با رهبر معظم انقلاب بود. او در بخشی از این گفت‌وگو گفت: «من اهل غلو کردن درباره هیچ‌کسی نیستم و براساس مشاهداتم می‌گویم که آقای خامنه‌ای نه یک روشنفکر، بلکه فراتر از روشنفکران مطرح بوده و هستند. البته روشنفکر مذهبی یا غیرمذهبی نداریم. کافر و مسلمان داریم. کافرها برخی روشنفکر هستند و برخی خرفت و در مسلمانان هم اینچنین است.


کسی که بیشتر ببیند و ازلحاظ فکری قوی‌تر باشد، روشنفکر است. آقای خامنه‌ای ذاتا روشنفکر است و با مطالعات و نگاه خاصی که داشته‌اند، واقعا یک روشنفکر نابغه است». این بخشی از دیگر اظهارات رحیم‌پور ازغدی در این مصاحبه است. وی همچنین درباره ادله‌ خود دراین‌باره می‌گوید: بازهم می‌گویم نمی‌توانم مشاهدات خود را انکار کنم و بگویم آقای خامنه‌ای روشنفکر نیست. نگاه روشن و فکر روشن ایشان برای همه ثابت شده است. آقای خامنه‌ای آن‌قدر روشنفکر است که روشنفکران ایران باید نزد ایشان درس روشنفکری بخوانند.


خیلی قوی‌تر از این هستند که شما تصور می‌کنید. هر کسی بود نمی‌توانست این مدت با این‌همه مشکل و دشمن، این انقلاب را نگه دارد. روزی به ایشان درباره مدیریت کشور نقدی کردم؛ ایشان در پاسخ گفتند: «این به شما مربوط است که رأی به یک رییس‌جمهور دهید یا وکیلی انتخاب کنید که صرفا نظارت کند. ببینید دو کار به ولی‌فقیه واگذار شده است که یکی حفاظت از مرزهای کشور که با چندین سال جنگ با دشمن جهانی، توانستیم طوری مرزها را حفظ کنیم که یک وجب هم به دشمن نرسد.


یکی هم مرزهای دین است که ذره‌ای در انقلاب اسلامی التقاط حاصل نشده است». به آقای خامنه‌ای گفتم: «پس برخی ناکارآمدی‌ها برای چیست؟»، گفتند: «این مربوط به انقلاب نیست بلکه ناشی از برخی اشتباهات و انتخاب‌هاست.» مرحوم ازغدی همچنین با اشاره به رفاقت رهبری با دکتر شریعتی و سخت خواندن توصیف دوستی مقام معظم رهبری و دکتر شریعتی می‌گوید که رفاقت مقام معظم رهبری و دکتر شریعتی مانعی برای نقدهای فقهی، علمی و منطقی آیت‌الله خامنه‌ای به دکتر شریعتی نبود و چون آیت‌الله خامنه‌ای فقیه بود و درعین‌حال آقای شریعتی نیز سواد فقهی لازم را نداشت، ایشان (مقام معظم رهبری) حق داشتند که به شریعتی انتقاد کنند.


عدالتخواهی حاج حیدر 
به گزارش پایگاه خبری افشاگری به نقل از مشرق، خیلی از نسل‌های ما عدالتخواهی را اول دهه هشتاد از روی نامه‌های حاج حیدر شناختند. لبه تیغ، پرده افکند عروس بهروز، خرفت‌ها، کرخت‌ها و خائنان. نامه‌هایی از نفر چهارم انقلاب مشهد که درفضایی که فقط یک جناح بد بود، سوال مقابل همه مدعی‌ها می‌گذاشت و جهت دیگری را در انقلاب نشان می‌داد.


خانه‌اش هم مرکز جوانان پای کار بود و او برای حرکت پدری می‌کرد. جلوی انحراف را هم می‌گرفت. جنس عدالتخواهی حاج حیدر رحیم پور از جنس عدالتخواهی ناب انقلابی بود و به جرات می‌توان گفت که او از بنیانگذاران عدالتخواهی درست و اصولی در فضای سیاسی و بخصوص سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور بود .


این جنس عدالتخواهی ناب از ارزشمندترین میراث های ماندگار حاج حیدر است و اهمیتش آنجا مشخص می شود که هرکجا نیاز به الگو و راه نما برای راه اصولی عدالتخواهی مورد نیاز بود با اطمینان منش و سلوک حاج حیدر را می توان معرفی کرد. نگاه منتقدانه حاج حیدر نگاهی بود برای حرکت جامعه به‌سمت امیدواری بیشتر و اصلاح وضع موجود به‌نفع مردم؛ این جنس عدالتخواهی ناب را حاج حیدر به کمال رساند.

پیام تسلیت رییس‌جمهور
رییس‌جمهوری با تسلیت درگذشت حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی گفت: آن مرحوم، همواره ملجأ و راهنمای جمع زیادی از مجاهدان به‌ویژه در مشهد مقدس بود که این تلاش‌ها قطعا توشه‌ای ارزشمند برای یوم‌الحسابش است. به گزارش پایگاه خبری افشاگری به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله ابراهیم رئیسی در پیامی نوشت: با تاسف و تاثر بسیار از درگذشت اندیشمند پرتلاش و انقلابی حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی مطلع شدم.


در این پیام آمده است: مرحوم رحیم‌پور ازغدی، عمر پرثمر خود را در راه خدمت به اسلام و مکتب شریف اهل‌بیت(ع) و تحقق آرمان رفیع عدالت گذراند و چه در ایام مبارزه با رژیم ستم‌شاهی و چه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره ملجأ و راهنمای جمع زیادی از مجاهدان به‌ویژه در مشهد مقدس بود که این تلاش‌ها قطعا توشه‌ای ارزشمند برای یوم‌الحسابش است.آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: این‌جانب مصیبت وارده را به عموم علاقه‌مندان و شاگردان و نیز خانواده ایشان، به‌ویژه جناب آقای حسن رحیم‌پور ازغدی تسلیت گفته، برای آن مرحوم از درگاه خداوند متعال، مغفرت و حشرونشر با اولیای الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.



اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار